The MEXT-funded educational program aimed to promote inter-professional collaborations for the management of chronic pain: the comparison between online and face-to-face workshop-style classes.
アイテムタイプ
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper
言語
日本語
キーワード
慢性疼痛, 多職種連携, オンライン授業, グループワーク, ワークショップ
キーワード(英)
Chronic Pain, Interdisciplinary Approach, the Online Lecture, Group Work, Workshop
三重大学と鈴鹿医療科学大学は、文部科学省課題解決型高度医療人材養成プログラム「地域総活躍社会のための慢性疼痛医療者育成事業」の準備を2016年度より開始し、1年次対象の講義形式の授業と2年次対象のワークショップ形式の集中講義を開講している。例年、対面形式で開講していたが、2020年度はCOVID-19の影響でオンライン開催の方針となり、両大学教員の委員会で相談しながらオンラインプログラムを作成することとなった。オンライン授業でも充実した学習の機会とするため、講義内容や講演方法について検討を重ね、教員向けの事前研修やリハーサルも開催した。その結果、参加した学生からは高い満足度を得られた。また、前年度の対面形式の授業アンケートと比較すると、学生の満足度に大きな差を認めない感触を得られた。適切に授業プログラムの整備・運営を行うことで、オンライン授業でも対面形式に近い教育成果が得られる可能性がある。
Here we report our experience in development and delivery of an online workshop program aimed to promote active learning on the interprofessional collaborations for the management of chronic pain. This MEXT-funded educational program collaboratively carried out by Mie University and Suzuka University of Medical Science since 2016 was delivered as a normal in person in the last three years.
However, in 2020, due to the pandemic of COVID-19, we have decided to carry out a virtual workshop using Zoom, an internet-based video communication technology. To provide rich learning opportunities in the virtual class, we have made planning and preparation in advance and rehearsed several times, thereby being able to obtain a high level of satisfaction from the students who participated.
There was not so difference in student's satisfaction between the two surveys conducted for the face-to-face class in 2019 and for the online class in 2020. We conclude that if well prepared and appropriately delivered, online classes have the potential to achieve a similar level of educational outcomes as face-to-face classes.
雑誌名
三重大学高等教育研究
雑誌名(英)
Mie University Journal of Studies on Higher Education