@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00011257, author = {早野, 香代 and HAYANO, Kayo}, journal = {三重大学高等教育研究, Mie University Journal of Studies on Higher Education}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 三重大学人文学部の「日本語コミュニケーションA」(履修学生118名)というコースでは,コース終了時に,日本語の表現に関するテーマを選びレポートを書く.2016年前期,そのレポートのテーマで,最も多かったのは「敬語」であった。その中でも「ビジネス敬語」のテーマが20名と多く,次いで「二重敬語」が6名であった.本コースは、日本人学生と留学生の協働の授業であるが,双方共に,社会で通用する敬語を学び,その使い方を習得したいと言う.しかし,適切に使われていない敬語も社会に氾濫し,困惑しているのも事実である.そのような情勢下,大学のコースで学ぶ「敬語」のニーズとは何か.学生の敬語におけるレディネスの調査・分析から,構造面のみならず,運用面にも焦点を置いた敬語の学習であることが分かった.「ポライトネスの理論」や敬語を使用する背景的場面・心理を理解した上で,実践の練習を積むことが,今後の授業の課題である., In the course of the “Japanese Language communication A” in academic curriculum, students are given the assignment to choose a theme relating to Japanese Language and write a report at the end of the course. The most popular theme during the first semester 2016 was “Keigo”. That theme was further subdivided into some subthemes. 20 students chose “Keigo for business” which was the most, and 6 students chose “Redundant Keigo” in the second. Both Japanese students and international students hope to learn “Keigo” used widely in Japanese society and master it properly. However, there is a flood of improper “Keigo” in Japanese society and they actually feel confused about it. Under these situations, the present writer considers what are the needs of “Keigo” in the academic curriculum. They should learn “Keigo” wtith a focus on pragmatics as well as structure results through the analysis of the readiness . Practical practice should be provided for students after understanding of the theory of politeness and the aspects of the situational and psychological effects. That is, future challenges.}, pages = {1--13}, title = {大学における敬語のニーズ -日本人学生と留学生のレディネス分析からの考察-}, volume = {23}, year = {2017}, yomi = {ハヤノ, カヨ} }