@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00011258, author = {大西, 宏明 and ONISHI, Hiroaki and 森脇, 健夫 and MORIWAKI, Takeo}, journal = {三重大学高等教育研究, Mie University Journal of Studies on Higher Education}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 2016年度前期教職入門において,「教えること」についての一連の活動を行い,学生の学びを「観」の自覚と変容という観点から分析・考察を行った.「教えること」について,学生はすでに被教育体験,自分自身の体験からあるイメージを持っている.そのイメージを表現できる機会を教職入門ではいくつかの活動において設け,対話的学び(ベアやグループ活動,全体交流)を通してそのイメージのもとになっている「観」の自覚と変容のきっかけとなることを期待したそれらの活動を紹介するとともに,そこでの学生の[観」の自覚と変容についてループリック評価を用いて明らかにした.「素朴概念」としての学生の「観」は一度の衝撃的な事例を使った活動では変わりにくいが,ループリック評価からら明らかになったのは,それが揺れ動いている実態であった.「素朴概念」を強固にもっている場合には,その自覚と変容の契機を含む継続的で地道な実践が必要だということが今回明らかになったことである., Based on their own experiences, students have a certain image about what “teaching” is. The opportunity to express the image was prepared in some activities at the lecture. There, it lets interactive learning (a pair, group activity, whole exchange) pass, and expects the consciousness and the change of a "view" in the basis of an image. And analysis and consideration were performed from the viewpoint of consciousness and a change of a "view" for a student's learning. While introducing those activities, it clarified using rubric about consciousness and a change there of the "view" of a student. The "view" of a student as a "naive concept" cannot change easily in the activity using a one-time shocking example. However, the actual condition that it was shaking became clear from rubric. When there is a "naive concept" firmly, it can point out that the continuous and steady practice containing the opportunity of the consciousness and a change is required.}, pages = {15--24}, title = {「教えること」についての「観」の自覚と変容 -2016年前期科目「教職入門」実践の分析-}, volume = {23}, year = {2017}, yomi = {オオニシ, ヒロアキ and モリワキ, タケオ} }