@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00011263, author = {根津, 知佳子 and NEZU, Chikako and 山田, 康彦 and YAMADA, Yasuhiko and 森脇, 健夫 and MORIWAKI, Takeo and 中西, 康雅 and NAKANISHI, Yasumasa and 大日方, 真史 and OBINATA, Masafumi and 前原, 裕樹 and MAEBARA, Yuki and 大西, 宏明 and ONISHI, Hiroaki and 守山, 紗弥加 and MORIYAMA, Sayaka and 赤木, 和重 and AKAGI, Kazushige}, journal = {三重大学高等教育研究, Mie University Journal of Studies on Higher Education}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 筆者らは,“問題の所在を発見する力”に“観”が関与していると考え,“観の自覚と問い直し”に焦点化した「対話的事例シナリオ」を開発してきた.本研究では「対話的事例シナリオ」のループリックを作成・試行し,その可能性と課題を明らかにすることを目的とした.まず,「対話的事例シナリオ」の評価項目を抽出し,米国のプロジェクト研究と照合した上で,ループリックを作成した.開発したループリックを授業で試行した結果,学生の思考過程を可視化できることが示唆された.また,ループリックによって,ガイディングクエスチョンの改善やグループ活動のあり方など,授業における対話の質的な改善に関する具体的な課題を明らかにすることができた., We have developed “Interactive Case Scenario” which is focused on consciousness and reconsideration of View” as we think “View” is related to the “ability to identify the problem”. The purpose of this research was to create and test the rubric of the “Interactive Case Scenario” and clarify its opportunities and challenges.We have extracted the evaluation items of the “Interactive Case Scenario” and then created simple rubric after referring to project research in the United States. As a result of trial classes using the developed rubric, it was suggested that students’ thought process can be visualized. Also, the rubric clarified specific challenges on quality improvement of interlocution in the classes such as improvement of the guiding question or the role of group activities.}, pages = {69--79}, title = {教員養成型PBL教育における対話的事例シナリオ教育の評価方法の開発}, volume = {23}, year = {2017}, yomi = {ネヅ, チカコ and ヤマダ, ヤスヒロ and モリワキ, タケオ and ナカニシ, ヤスマサ and オビナタ, マサフミ and マエバラ, ユウキ and オオニシ, ヒロアキ and モリヤマ, サヤカ and アカギ, カズシゲ} }