@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00011733, author = {秋元, ひろと and AKIMOTO, Hiroto}, month = {May}, note = {application/pdf, 本研究は,アリストテレス主義の批判と継承という観点からヒュームの知識論について検討し,以下の諸点を明らかにした。因果論を中心とするヒュームの知識論が,被造物に原因としての力能を認めないという点で,スコラのアリストテレス主義を批判したマルブランシュやバークリの因果論を継承していること。実体論を中心とするロックの因果論が被造物に原因としての力能を認めるという点で,アリストテレス主義を継承していること。したがって,イギリス経験論をロック,バークリ,ヒュームのトリオの仕事と見なす標準的な哲学史記述は書き換えの必要があること。, In this research program, I have examined Hume’s theory of knowledge from the perspective of the criticism and inheritance of Aristotelianism, and reached the following conclusions. Hume’s theory of knowledge, which mainly concerns the problem of causation, in denying that creatures have causal power inherits the causal theory of Malebranche and Berkeley, which is critical of the scholastic Aristotelianism. By contrast, Locke’s theory of knowledge, which mainly concerns the problem of substance, in affirming that creatures have causal power inherits Aristotelianism. And therefore, the standard description of British empiricism, which regards it as a work accomplished by the trio of Locke,Berkeley and Hume needs reexamination and rewriting., 2013年度~2015年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 25370014}, title = {アリストテレス主義批判としてのヒュームの知識論}, year = {2016}, yomi = {アキモト, ヒロト} }