@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00012424, author = {林, 智子 and HAYASHI, Tomoko and 井村, 香積 and IMURA, Kazumi}, month = {May}, note = {application/pdf, 日本の看護学校でのチーム医療教育の現状と課題を明らかにすることを目的として質問紙調査を行った。調査対象は日本の3年課程の看護学校において、カリキュラム運営に責任のある立場の99名であった。看護基礎教育におけるチーム医療教育の必要性とチーム医療教育の現状を自由記述で回答を求めた。その結果、多職種連携教育を含むチーム医療教育に対する看護教員の認識が異なること、多職種連携教育の実現可能性の認識が低いという2つの課題が明確となった。その背景には看護教員の多職種連携教育に対する理解不足があり、単科の看護学校であっても他の専門職の養成施設とネットワークをつくれるような支援の必要性が示唆された。, We conducted a questionnaire survey to assess the current state of team medicine education in Japanese nursing schools and associated issues. Participants included 99 individuals in roles with authority over curriculum operation at 3-year Japanese nursing schools. We asked respondents to answer in free response form regarding their perception of the importance and current state of team medicine education in basic nursing education. Two problems clearly exist: first, the fact that a gap exists in nursing teachers' perceptions of team medicine education, including Interprofessional Education (IPE), and, second, the fact that they were skeptical of the feasibility of this education. These perceptions were attributed to nursing teachers' lack of understanding regarding IPE. These findings suggest the importance of providing support to even single-program nursing schools to build networks with schools for training other professionals., 2013年度~2016年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 25463298}, title = {チーム医療を担う人材育成のための看護基礎教育プログラムの開発}, year = {2017} }