@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00013251, author = {原田, 三千代 and HARATA, Michiyo and 福岡, 寿美子 and HUKUOKA, Sumiko and 田中, 信之 and TANAKA, Nobuyuki and 中尾, 桂子 and NAKAO, Keiko}, month = {May}, note = {application/pdf, 本研究は5機関のアカデミック・ライティングにおいて、学習と評価活動の一体化を図り、学習過程に対話的評価活動を埋め込んで実施した。学習者の認識の変化を調査・分析した結果、対話的評価活動を習慣化することで、学習者の認識は《知る》《理解する》《実行できる》から《学びの実感》へと概ね一定の深化へ向かっていくことがわかった。ただし《理解する》から《実行できる》に移るには《自己内対話》の活性化が必要だと考えられる。対話的評価活動は自律的学習態度の育成につながること、さらに批判的探究が生じ、テキスト・他者・自己との対話が循環・統合されていく可能性が示唆された。, This research aimed to integrate learning and assessment activities in the academic writing of 5 institutions and implemented dialogical assessment activities in the learning process. As a result of investigating and analyzing the changes in the learner's recognitions, it became possible to make dialogue assessment activities a habit, so that the learner 's recognition was almost constantly deepening from "know", "understand", "execute" to "feeling of learning". However, in order to move from "understand" to "execute" it is considered necessary to activate " Self - internal dialogue". It was suggested that dialogical assessment activities lead to the development of autonomous learning attitudes, further critical investigation occurred, and the dialogue with text, others, and self circulated and integrated., 2015年度~2017年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 15K02638}, title = {文章表現における対話的教室活動のデザインと評価基準の構築}, year = {2018}, yomi = {ハラタ, ミチヨ and フクオカ, スミコ and タナカ, ノブユキ and ナカオ, ケイコ} }