@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00013256, author = {大日方, 真史 and OBINATA, Masafumi}, month = {May}, note = {application/pdf, 近年の教育の私事化状況は、保護者の学校参加を困難にする問題である。本研究は、この問題の焦点を、保護者の私的関心の排他性にあるととらえ、保護者の意識において子どもたちに向けられる共通関心が形成される過程を追求したものである。保護者と教師を対象にした複数のインタビュー調査により、保護者における共通関心の形成条件、機能、私的関心との連関、学校関与との関連などを明らかにしてきた。また、共通関心の形成に果たす教師の専門的な役割を明らかにしてきた。, In recent years, education privatization has become a problem, causing difficulties for parents' participation in school. This study considered the focus of this problem as an exclusivity of parents' private interests and pursued a process in which common interests directed toward children are formed in the attitudes of parents. Multiple interviews targeting parents and teachers have revealed the conditions for forming common interests in parents, their functions, linkage with private interests, and relationship with parents' school involvement. Moreover, the professional role of teachers in forming common interests has been clarified., 2014年度~2017年度科学研究費補助金(若手研究(B))研究成果報告書, 26780441}, title = {学校参加に向けた保護者意識の変容過程に関する研究}, year = {2018}, yomi = {オビナタ, マサフミ} }