@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00013830, author = {吉本, 敏子 and Yoshimoto, Toshiko and 小川, 裕子 and OGAWA, Hiroko and 星野, 洋美 and HOSHINO, Hiromi and 室, 雅子 and MURO, Masako}, month = {May}, note = {application/pdf, 本研究の目的は、日常の具体的な場面を想定し課題解決ができる力を把握するための調査を設計・実施し、知識や技能を活用して課題解決ができる力が身についているかを明らかにすることである。 21世紀型能力の要素と構造を踏まえて、消費生活と環境、食生活、衣生活、住生活、家族・家庭生活の5つの領域の能力を調査した。その結果、調査対象とした領域・内容によっては十分な能力が身についていないことが明らかになり、家庭科教育の内容や学習の仕方に関する課題が把握できた。, The purpose of this research is to design and carry out a survey to clarify the ability to solve problems by assuming a specific situation in daily life, and to know whether the ability to solve problems can be acquired using knowledge and skills. Based on the elements and structure of the 21st century type of ability, we investigated the abilities of the five areas of consumer life and environment, diet, clothing life, living life, family and family life. As a result, it became clear that sufficient ability was not acquired depending on the field and contents to be surveyed, and issues concerning contents and learning methods of home economics education became clear., 2015年度~2018年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 15K04424}, title = {生活場面で実践できる力の実態と課題}, year = {2019}, yomi = {ヨシモト, トシコ and オガワ, ヒロコ and ホシノ, ヒロミ and ムロ, マサコ} }