@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00013831, author = {守田, 庸一 and Morita, Yoichi and 宮本, 浩治 and MIYAMOTO, Koji and 間瀬, 茂夫 and MASE, Shigeo}, month = {Jun}, note = {application/pdf, 本研究課題では、小学校・中学校・高等学校における国語科教育を一貫したものとしてとらえ、レトリックに着目して、理解・表現における国語学力の関連性について検討した。そしてそのことをふまえて、国語学力を系統的に育てるために、各校種の国語科教科書に掲載されている、または掲載されていた説明的文章教材を取り上げて、そのレトリックを扱った国語科(特に読むこと)の授業とそのモデル化について具体的に分析、考察した。, In this research, we regarded Japanese language education in elementary school, junior high school and high school as consistent, and focused on rhetoric, examined the relevance of literacy. Based on that, in order to improve literacy systematically, we took up the explanatory texts in the Japanese language textbooks of each school type, concretely analyzed and considered the Japanese language classes (especially reading) that dealt with the rhetoric, and their modeling., 2015年度~2018年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 15K04425}, title = {レトリックに着目した学力の関連性に基づく初等中等国語科授業モデルの構築とその検証}, year = {2019}, yomi = {モリタ, ヨウイチ and ミヤモト, コウジ and マセ, シゲオ} }