@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00013914, author = {畑中, 重光 and Hatanaka, Shigemitsu and 原田, 守博 and HARADA, morihiro and 浦山, 益郎 and URAYAMA, masuro and 三島, 直生 and MISHIMA, naoki and 坂本, 英輔 and SAKAMOTO, eisuke}, month = {May}, note = {application/pdf, ポーラスコンクリート(POC)は従来、常時の住環境の改善手法として期待されてきた。本研究では、これに非常時の防災機能を付加することを目指した。すなわち、建物周囲の道路や駐車場などの舗装断面に厚版のPOCを適用し、地盤への透水機能に加え、舗装層内における貯水・排水速度の制御を行うことで、市街地から川への雨水の流出量の低減効果と流出の遅延効果を同時に付与できることを実験及びシミュレーション解析によって示した。ここでは、POC内部の水の流れがほぼ乱流であることを立証し、新たな非線形の透水式を定量化している。 一連の研究で、近年の「ゲリラ豪雨」などの都市型水害の対策にも応用できることが定量的に示された。, Porous concrete (POC) is well known as an environmentally friendly material so far. Recently the short-term heavy rains have been frequently occurring and increasing number of flood disasters is unfortunately expected. The application of POC for pavements is thought to be an effective countermeasure against the floods. However, at present the flow dynamics of water in POC is not well-understood for estimating and controlling the flow rate of rain. In POC application for road surfaces, it is important to understand the flow dynamics for evaluating the permeability performance. In the present research, firstly the authors grasped hydraulic property of POC and constructed a non-linear permeability model of POC. Further, we carried out a simulation of outflow behavior of rainwater from a city area into a river. It was found that we can expect not only the delay in the outflow and also the decrease in the peak amount of outflow by the wide application of POC pavement in the city area., 2016年度~2018年度科学研究費補助金(基盤研究(B))研究成果報告書, 16H04448}, title = {ポーラスコンクリートの透水性能の高精度評価と集中豪雨時の都市防災機能の強靭化}, year = {2019}, yomi = {ハタナカ, シゲミツ and ハラダ, モリヒロ and ウラヤマ, マスロウ and ミシマ, ナオキ and サカモト, エイスケ} }