@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014264, author = {宮下, 伊吉 and Miyashita, Ichiki and 和気, 尚美 and Wake, Naomi}, journal = {三重大学高等教育研究, Mie University Journal of Studies on Higher Education}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 新型コロナウィルスの感染拡大防止のため,三重大学の2020年度のTA研修はオンラインで行うことになり,Moodleによるオンデマンド型のオンラインTA研修を実施した。その結果,従来よりも多くの学生が受講し,受講学生の属性も多様化した。本稿では,研修後のアンケートだけでは把握できなかった受講学生の満足度の違いによる研修内容への取り組み状況の実態について,Moodleログデータを使って明らかにすることを試みた。その結果,受講学生を「総合的に満足」と「総合的に不満」にタイプ分けし,それぞれのタイプ別に満足度に影響を及ぼした学修活動の傾向に差を認めることができた。具体的には,受講完了時期と受講期限のリマインドの影響,TA・SAハンドブックやTA業務解説などの資料が入ったヒントBOXの閲覧などである。, In order to prevent the spread of COVID-19, Mie University's TA training in 2020 was designed as ondemand online training by using Moodle. More students took the course than before, and the attributes of the students were diversified. This paper tried to clarify the participants’ actual learning activities on the on-demand training course by focusing on their satisfaction by using Moodle log data. As a result, this research classified the participants into two types; "totally satisfied" and "totally dissatisfied," and found the differences in the tendency of learning activities by the types. Especially,reminders which make the participants notice the deadlines, and the hint box which contains reference information for example the TA / SA handbook, had a strong effect on participants leaning activities and satisfactions.}, pages = {11--21}, title = {MoodleログデータからみるオンデマンドTA研修の実態分析}, volume = {27}, year = {2021}, yomi = {ミヤシタ, イチキ and ワケ, ナオミ} }