@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014267, author = {吉川, 大貴 and Yoshikawa, Daiki and 松本, 金矢 and Matsumoto, Kin-ya and 中西, 康雅 and Nakanishi, Yasumasa and 守山, 紗弥加 and Moriyama, Sayaka}, journal = {三重大学高等教育研究, Mie University Journal of Studies on Higher Education}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 小・中・高等学校の学習指導要領が改訂された背景には、急速な社会の在り方の変化が要因として挙げられる。現在の社会においては、多様な知識や情報は誰もが手に入れることができるため、それらを活用・発展させることが求められている。そのためには高等教育で以前から議論されているアクティブラーニング等の能動的な学習を促進し、学習者に身の回りの材に向き合い、関わり合わせることが重要であると考える。そこで授業者が材を捉えることができるようになるための探究学習の計画・分析を支援するツールとして3つを提案した。これらを用い、家庭科教員養成課程の学生を対象とした家電製品の分解実習の授業を分析し評価した。結果から、提案する支援ツールが学習内容を把握・評価できること、学習の広がりを可視化し授業改善の方向性を把握できること、把握した学習内容を基に授業の組み合わせを検討できることが明らかとなった。, One of the reasons behind the revision of the curriculum guidelines for elementary, junior high, and high schools in Japan is rapid progress of society. In these days, everyone is required not only to get various knowledge and information but also to utilize and develop them. For that purpose, it is necessary to promote inquiry learning such as "Active Learning" which has been discussed for a long time in higher education. Furthermore, it is important for Japanese children to face and interact with the real things and materials around them in school education in order to learn the actual social phenomenon. Therefore, we proposed three tools for planning and analyzing curriculum of inquiry learning. Using these, we analyzed and evaluated the disassembly training class of home appliances for students in the home economics teacher training course. From the results, it is defined that the proposed support tools can evaluate the learning contents, visualize the spread of learning and grasp the direction of class improvement, moreover can consider the combination of lessons.}, pages = {45--56}, title = {探究的な学びを支えるカリキュラム開発・分析支援ツールの提案 -分解実習の授業分析を通して-}, volume = {27}, year = {2021}, yomi = {ヨシカワ, ダイキ and マツモト, キンヤ and ナカニシ, ヤスマサ and モリヤマ, サヤカ} }