@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014268, author = {牛田, 健太 and Ushida, Kenta and 丸山, 一男 and Maruyama, Kazuo and 横地, 歩 and Yokochi, Ayumu and 島岡, 要 and Shimaoka, Motomu and 辻川, 真弓 and Tsujikawa, Mayumi and 平松, 万由子 and Hiramatsu, Mayuko and 船尾, 浩貴 and Funao, Hiroki}, journal = {三重大学高等教育研究, Mie University Journal of Studies on Higher Education}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 三重大学と鈴鹿医療科学大学は、文部科学省課題解決型高度医療人材養成プログラム「地域総活躍社会のための慢性疼痛医療者育成事業」の準備を2016年度より開始し、1年次対象の講義形式の授業と2年次対象のワークショップ形式の集中講義を開講している。例年、対面形式で開講していたが、2020年度はCOVID-19の影響でオンライン開催の方針となり、両大学教員の委員会で相談しながらオンラインプログラムを作成することとなった。オンライン授業でも充実した学習の機会とするため、講義内容や講演方法について検討を重ね、教員向けの事前研修やリハーサルも開催した。その結果、参加した学生からは高い満足度を得られた。また、前年度の対面形式の授業アンケートと比較すると、学生の満足度に大きな差を認めない感触を得られた。適切に授業プログラムの整備・運営を行うことで、オンライン授業でも対面形式に近い教育成果が得られる可能性がある。, Here we report our experience in development and delivery of an online workshop program aimed to promote active learning on the interprofessional collaborations for the management of chronic pain. This MEXT-funded educational program collaboratively carried out by Mie University and Suzuka University of Medical Science since 2016 was delivered as a normal in person in the last three years. However, in 2020, due to the pandemic of COVID-19, we have decided to carry out a virtual workshop using Zoom, an internet-based video communication technology. To provide rich learning opportunities in the virtual class, we have made planning and preparation in advance and rehearsed several times, thereby being able to obtain a high level of satisfaction from the students who participated. There was not so difference in student's satisfaction between the two surveys conducted for the face-to-face class in 2019 and for the online class in 2020. We conclude that if well prepared and appropriately delivered, online classes have the potential to achieve a similar level of educational outcomes as face-to-face classes.}, pages = {57--66}, title = {「地域総活躍社会のための慢性疼痛医療者養成事業」2020年度ワークショップのオンライン開催の報告 -2019年度の対面形式授業と比較して-}, volume = {27}, year = {2021}, yomi = {ウシダ, ケンタ and マルヤマ, カズオ and ヨコチ, アユム and シマオカ, モトム and ツジカワ,マユミ and ヒラマツ,マユコ and フナオ,ヒロキ} }