@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014472, author = {伊藤, 信成 and Itoh, Nobunari and 浜部, 勝 and Hamabe, Masaru and 西浦, 慎悟 and Nishiura, Shingo and 山縣, 朋彦 and Yamagata, Tomohiko}, month = {May}, note = {application/pdf, 天文分野は理科の中でも興味・関心が高い分野であるが、一方で高校での地学開講率は低く、天文学に関心を持つ高校生が系統的な学習をする機会は必ずしも多くない。本研究では、これまで我々が開発してきた教材ではカバーしていなかった宇宙における時間変動現象に焦点を当てた教材の開発を行った。天体の時間変動は主として天体の位置変化と明るさ・色の変化の2種に大別でき、各々から天体の運動情報、サイズや表面温度の情報等を推定することができる。そこでテーマをこの2つのカテゴリーに分け、テーマ毎に時間変動現象に関する基本的な考え方・解析手法を取得できるようにした。開発した教材は順次公開していく予定である。, The high school students have few opportunities for studying astronomy in a high school because the number of lectures taken in a high school is small though astronomy is much popular field in science. In this study, teaching materials focused on time-variation phenomena in astronomy which were not covered in our project for developing astronomical teaching materials. Time variation phenomena is roughly divided into two categories,change of positions of astronomical objects and luminosity and/or color variations of objects. We selected 10 subjects, 7 themes are related with change of positions and three are luminosity variations. Each subject were composed of an introduction of a phenomenon, explannation of date-reduction procedure, analysis data, tips for interpreting analyzed data. Developed materials will be opened sequentially., 2017年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 17K00971}, title = {時間変動現象に主眼を置いた自主学習型天文解析体験プログラムの開発}, year = {2020}, yomi = {イトウ, ノブナリ and ハマベ, マサル and ニシウラ, シンゴ and ヤマガタ, トモヒコ} }