@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014473, author = {須曽野, 仁志 and Susono, Hitoshi}, month = {May}, note = {application/pdf, 本研究では、現職教員及び大学生を対象とし、教員がアクティブラーニングの基礎・内容・技法について学べるeラーニングコースとビデオ教材を開発した。実際に、学校現場でのアクティブラーニングの現状と教師教育について検討し、アクティブラーニングで基礎となる学習理論と知見を整理した。その後、構成主義、活動理論、マルチメディアラーニング、ARCS動機づけモデル等を学べる動画や、アクティブラーニングで活用できる手法として、デジタルストーリーテリング、ショートムービー等について学べる動画とコースを作成した。小学校英語やスクラッチプログラミング等、現代的な教育課題に結びつける教材は教員にとって有用なものとなった。, Active Learning has been one of the major and trendy topics in Japanese schools. The teachers in K-12 schools had had few experiences of introducing active learning where learners can learn proactively, interactive, and deeply. In this project an e-learning course was proposed for Japanese teachers to learn what active learning is , what learning theories are for active learning, how learners learn positively, and how learners output their learning. As learning theories, Constructivism, Activity theory (by Vygotsky and Engestrom), Multimedia learning (by Mayer), and ARCS motivation model were introduced into the e-learning coursed. And we produced several 10-15 minute movies about the learning theories. Moreover movies introducing digital storytelling, and Scratch programming (by MIT) were placed on the Moodle course. The e-learning course is useful for teachers to know and learn about active learning., 2017年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 17K01124}, title = {アクティブラーニングの基礎・内容・技法を学ぶ教員用eラーニングコースの開発と実践}, year = {2020}, yomi = {スソノ, ヒトシ} }