@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014474, author = {森川, 孝太朗 and Morikawa, Kotaro}, month = {Apr}, note = {application/pdf, これまで、Mahlerが作曲した『交響曲第10番』は、冒頭などにあらわれる和声付けがされていないヴィオラの旋律や203小節から208小節にあらわれる9つの異なる音による和声などから、しばしば調性が不明確である作品と指摘されてきたが、本研究により、冒頭などにあらわれるヴィオラの旋律に機能和声による和声付けを行ったこと、9つの異なる音による和声について、和声分析によりその傾向を抽出したこと等から、機能和声を敷衍して解釈することによって調性の中の機能を持つ和声としての説明が可能であることを示すことができた。なお、冒頭のヴィオラの旋律に和声付けを行ったのは、確認しうる限りでは国内外で初である。, Mahler's Symphony No. 10 often has unclear tonality due to the melody of the viola that is not harmonized at the beginning and harmony of nine different sounds that appear in measures 203 to 208. It has been pointed out that this is a unique work. In the present sutdy, however, I used functional harmony to harmonize the viola's melody that appears at the beginning of the work, and I extracted the tendency to harmonize nine different notes in the first movement of "Symphony No. 10" through harmonic analysis. Therefore, the Symphony No. 10 composed by Mahler could be shown to be music with coordination, composed on the basis of functional harmony, by laying out and interpreting functional harmony. As far as I can confirm, this is the first time in Japan and abroad that a harmony was added to the viola melody at the beginning of the piece., 2017年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 17K02358}, title = {G.Mahlerの後期様式による漸進的和声課題集の作成}, year = {2020}, yomi = {モリカワ, コウタロウ} }