@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014475, author = {上山, 浩 and Ueyama, Hiroshi}, month = {May}, note = {application/pdf, 3DCG制作・アニメーション制作を中心とした美術教育における子どもが映像メディアを用いて表現活動を行うことについて、その研究の歴史的変遷を中心とした全体像を示した。 3DCG表現を到達点としたアニメーション表現教材を美術教育において系統的に指導するカリキュラム・教材群をとして、赤・青2色による2コマの手描きアニメーション、タブレットPCを用いたコマ撮りアニメーション、3Dアニメーション(音声を含めた編集)を実践し、協同学習の機能と効果を活かし表現と鑑賞の一体化を強固なものとする教育内容と方法のひな形を示した。, I showed the perspective which made the historical change in the study the center was indicated about the child's in education of fine arts who made the 3DCG production and the cartoon film production the center doing artistic activities using image media. The curriculum teaching materials crowd who guides the cartoon film expression teaching materials which made the 3DCG expression an arrival point systematically in education of fine arts, if, it was done, and 2 frames of drawing by hand cartoon film by 2 colors of red and blue, a frame taking cartoon film using Tablet PC and a 3DCG cartoon film (edit including sound) were practiced, and a form of the education contents and the way which make the unitedness of expression and enjoyment something firm using the function and the effect of the cooperative learning was indicated., 2017年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 17K04772}, title = {3DCG制作を中心とした美術教育表現指導における協同学習の効果}, year = {2020}, yomi = {ウエヤマ, ヒロシ} }