@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014482, author = {菊池, 紀彦 and Kikuchi, Toshihiko}, month = {May}, note = {application/pdf, 医療的ケアを濃厚に必要とする障害の重い子どもだち(超重症児)に対し、教育のあり方について検討を行った。具体的には、超重症児を担当していた教師に対し、学校教育における指導内容及び意識に関する調査を行った。その結果、コミュニケーションの基礎的能力を高めるための指導を重視していること、医療的ケアの程度によって、指導内容に違いがあることが明らかとなった。また、働きかけに対する応答が微弱な超重症児と継続的にかかわることで、心拍数変動と対象の微細な行動表出の関連や、受け止めやすい感覚刺激を明らかにした。, This study examined the education of children with SMID-MCDG. Teaching and awareness were surveryed among homeroom teachers of children with SMID-MCDG. The homeroom teacher emphasized guidance to improve communication skills, the content of the instruction differed according to the level of care. In addition, we educated children with SMID-MCDG to reveal the association between changes in heart rate and behavior, as well as sensory stimuli that are easily conveyed., 2016年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 16K04827}, title = {超重症児における学校教育修了後の現状とキャリア教育の課題に関する研究}, year = {2020}, yomi = {キクチ, トシヒコ} }