@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014507, author = {玉木, 朋子 and Tamaki, Tomoko and 辻川, 真弓 and Tsujikawa, Mayumi and 黒澤, 杏里 and Kurosawa, Anri and 横井, 弓枝 and Yokoi, Yumie and 藤井, 誠 and Fujii, Makoto and 大野, ゆう子 and Ohno, Yuko and 木戸, 倫子 and Kido, Michiko and 宮嶋, 正子 and Miyajima, Masako and 池田, 七衣 and Ikeda, Nanae}, month = {May}, note = {application/pdf, 開発したEnd-of-life (EOL) ケアシミュレーション教育を看護大学生に実施し、その学習効果を量的・質的に評価することを目的とした。教育背景の違う2校にEOLケアシミュレーションを実施し、知識テスト、OSCEによる身体的アセスメント技術と心理的ケア技術、レジリエンス、自信をアウトカムに無作為化比較試験にて評価した。 さらに、教育背景の違いによる教育効果の比較をおこなった。結果、EOLケアシミュレーションは教育背景が違う看護大学生においても同程度の効果が明らかとなった。質的評価の結果、EOLケアシミュレーション教育に参加した2校の学生は同様の学びや体験が可能であることがわかった。, This study evaluate the effectiveness of the developed end-of-life (EOL) care simulation via a 3-year randomized controlled trial and qualitatative analysis. The study participants were evaluated before and after program, on their knowledge, skill performance (by OSCE) and self-confidence about EOL care. We recruited participants from two universities. The findings of this study indicated that nursing students' knowledge, skill performance, and self-confidence related to EOL care were significantly improved after training with the EOL care simulation, regardless of their different educational settings. Also, participants from different educational backgrounds can expect to gain the same experience from participating in EOL care simulation., 2017年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 17K12275}, title = {EOLシミュレーション教育の教育効果の評価とシナリオの発展に関する研究}, year = {2020}, yomi = {タマキ, トモコ and ツジカワ, マユミ and クロサワ, アンリ and ヨコイ, ユミエ and フジイ, マコト and オオノ, ユウコ and キド, ミチコ and ミヤジマ, マサコ and イケダ, ナナエ} }