@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014514, author = {井村, 香積 and Imura, Kazumi and 足立, みゆき and Adachi, Miyuki and 林, 智子 and Hayashi, Tomoko and 水野, 節子 and Mizuno, Setsuko and 石倉, 夏海 and Ishikura, Natsumi}, month = {May}, note = {application/pdf, 臨床実習終了後の看護学生に実習でコミュニケーションを困難に感じた場面等について質問紙調査を行った。結果、患者、スタッフ、等とのコミュニケーション場面に困難を感じていた。特に患者との会話では病気を伴うことについてのコミュニケーションに困難を感じていた。指導看護師に新人看護師がコミュニケーションで困っている場面とその内容等について質問紙調査を行った。結果、スタッフや患者との対応の場面等であった。スタッフとの場面では【報告・連絡・相談の不十分さ】患者との対応場面では【患者の思いを汲み取ることが不十分】等であった。これらより到達目標はスタッフと患者へのコミュニケーション技術の獲得が抽出された。, The present study involved nursing students who had just completed practical clinical training and a questionnaire survey was conducted regarding difficulties in communication that they experienced. The survey suggested that they primarily experienced difficulties in communicating with patients, especially in conversations related to diseases and symptoms, and with other medical staff. A questionnaire survey was also conducted with supervising nurses regarding communication difficulties experienced by new nurses and their details. The new nurse had difficulties in communicating with other health care professionals: [ Incomplete reporting, communication, and consultation] and patients: [Insufficiently paying attention to the feelings of patients]. Learning skills for communicating with medical staff and patients were extracted as an achievement goal., 2015年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 15K11505}, title = {看護学生の実践的コミュニケーション能力の獲得に向けた段階的教育プログラムの検討}, year = {2020}, yomi = {イムラ, カズミ and アダチ, ミユキ and ハヤシ, トモコ and ミズノ, セツコ and イシクラ, ナツミ} }