@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014580, author = {奥田, 久春 and Okuda, Hisaharu}, month = {May}, note = {application/pdf, 本研究では、大洋州7カ国共通の中等教育資格(PSSC)が2013年に廃止され、サモアで独自のSSLCが実施されるようになった背景と変容過程、そのインパクトを探り、サモアの小島嶼国としての中等教育のローカル化とグローバル化の実態について明らかにした。 SSLCの教科構成や校内評価はPSSCからの継承があり、ニュージーランドや大洋州の中等教育と同等にするための地域的な国際標準化として考えることができる。また教育内容や学力に大きな変化は見られないことから、サモアの中等教育では特定の知識のローカル化ではなく、校内評価を中心とした試験制度や実施体制のローカル化であることを明らかにすることができた。, This study aimed to explain the contexts and backgrounds in a turning point of the abolishment of the Pacific Senior Secondary Certificate (PSSC) examination in 2013, which had been implemented in common in 7 countries. This is a case study in Samoa and tries to analyze factors contributed to this and system’s transformation and its impact on globalization and localization of Samoa secondary education as a small island country. This study found some educational inheritances in subjects, examination and Internal Assessment from PSSC to Samoa Secondary Leaving Certificate (SSLC). This can mean a regional based internationalization to be equivalent to New Zealand education. However, student’s capabilities from PSSC to SSLC remained unchanged. After SSLC introduced, teachers became able to assess students’ performances in local. This study concluded the localization was by no means the introduction of localized curriculum but examination and assessment management in Samoa., 2017年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 17K04682}, title = {小島嶼国サモアの後期中等教育におけるローカル化とグローバル化に関する実証的研究}, year = {2020}, yomi = {オクダ, ヒサハル} }