@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014582, author = {和田, 正法 and Wada, Masanori}, month = {Oct}, note = {application/pdf, 本申請に基づく研究では、昭和4(1929)年に大学となった東京高等工業学校(東京工業大学)、大阪高等工業学校(大阪工業大学、現大阪大学)を中心に、高等工業学校の大学昇格運動に着目することで、工業学校の意義と、日本人の工業観・教育観の解明を試みた。資料は、学生の視点から記された手記・回想録を重視した。工業学校の昇格運動は、教育や技術の問題というより、帝国大学や一橋大学、他の工業学校に対する相対的な関係の問題であったことが明らかになった。, Research based on this application dealt with the social status of technical schools in Japan by focusing on a political movement, generally called daigaku shokaku undo; or promotion movement to universities, of the two leading higher technical schools in Tokyo and Osaka by 1929. In Japan, a diploma, more than a student’s ability or experience, has proven to be effective for job hunting and promotion. The applicant highlighted remarks by engineers in alumni magazines, from the Taisho period, regarding the significance of holding a diploma. It became clear that the alumni associations of those schools strongly led the movement to make their alma mater obtain university status. The movement of the two schools was to achieve a higher position compared to other schools, including the Tokyo Imperial University, Hitotsubashi, and other technical schools., 2016年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 16K04467}, title = {日本における工業学校の形成と大学昇格}, year = {2021}, yomi = {ワダ, マサノリ} }