@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00014617, author = {奥田, 久春 and Okuda, Hisaharu}, journal = {三重大学教養教育院研究紀要, Bulletin of the college of liberal arts and sciences, Mie University}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本稿の目的は、比較教育学における教育借用理論の中で地域(region)という視点がどのように位置づけられるのかを探り、教育の地域的調和化(regional harmonization)がどのような契機や過程によって形成され、どのような影響が生じうるのかを考察することである。本稿では、Steiner-Khamsi(2012)が最近の比較教育研究から教育借用の新しい捉え方を分類する中で挙げている「調和化」に着目する。 教育の地域的調和化の形成には国際機関が媒体となっている場合もあれば、脱植民地化のような教育改革が契機となり、国際標準化が目指されることで調和化が進むこともある。しかしいずれにしても、地域においてそれらは単純な二国間の教育借用ではなく、相互作用的に学び合うものである。また、国という単位の教育政策は多層的なものとして捉えるべきであり、ローカルな視点でみれば、様々な文脈が考えられる。調和化による各国への影響についても、多様な様相を示していくと考えられる。, This study aims to inquire how the perspective of region can be recognized in the educational policy borrowing theories in comparative education. Following questions were considered: the opportunities that organize regional harmonization in education, the processes, and the effects that may results. In this article, I focused on the harmonization that Steiner-Khamsi suggested in her study and classified some new trends of educational policy borrowing.  Based on those theoretical studies, I discussed that international bodies play roles to organize regional harmonization in education. In other cases, educational reforms toward decolonization and international standardization can be opportunities to form regional harmonization in education .  However, in any case, we should recognize the countries that have bilateral relationship do not merely borrow educational policy in the region, but interact with each other to learn. We should also recognize a nation state and its educational policy at multi-level. Also there should be a lot of local contexts in education. Regarding the effects of the regional harmonization on education in each country, various conditions can be considered.}, pages = {55--60}, title = {教育借用理論を用いた地域的調和化に関する一考察}, volume = {6}, year = {2021}, yomi = {オクダ, ヒサハル} }