@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00015026, author = {松本, 裕一 and Matsumoto, Yuichi and 松村, 謙一 and Matsumura, Kenichi and 城所, 拓磨 and Kidokoro, Takuma and 新田, 貴士 and Nitta, Takashi}, journal = {三重大学教育学部研究紀要 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践, Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Natural Science, Humanities, Social Science, Education, Educational Practice}, month = {Feb}, note = {application/pdf, In this treatise, we evaluate the curriculum for STEP, created in Junior High School Attached to Faculty of Education, MieUniversity in 2019, and analyses the achievements and challenges. The evaluation and the analysis is based on students’questionnaire survey and our original competency for climate change education. We also report the guideline and prospectof 2021 STEP Curriculum. In each learning process of STEP , we Þnd out what students have learned and what problems there have been from studentsÕquestionnaire survey, it is the students’ feedback. Due to that, we can correct the course of the curriculum of next STEP andit helps students learn deeper and grow their inner skills better. In addition, by reßecting the studentsÕ feedback on thelearning activities, 2021STEP must be deeper and more experiential learning stage., 本稿では,平成31年度から三重大学教育学部附属中学校で創設した「STEP」を中心としたカリキュラムを質問紙調査と本校独自の気候変動教育コンピテンシーを基に評価し,成果と課題を分析するとともに,2021年度以降からの第2期STEPにおけるカリキュラムの指針と展望を報告する。 STEPの各学習過程において,生徒がどのような学びを得たのか,また,それぞれの学習活動の中にどのような課題が見られたのかを学習者の生徒自身の声である「質問紙調査」を中心に据えて分析することで,第2期STEPで修正,改善を加え,生徒がより深い学びを得られ,彼らの資質・能力をより伸長させることになる。また,生徒の声を学習活動に反映させることにより,第2期STEPはより生徒の主体的な学習活動の場となる。}, pages = {307--326}, title = {SDGsを中核にした中学校におけるカリキュラム開発の実践的研究Ⅱ- 気候変動を学習領域とした「STEP」に関する分析を通して -}, volume = {73}, year = {2022}, yomi = {マツモト, ユウイチ and マツムラ, ケンイチ and キドコロ, タクマ and ニッタ, タカシ} }