@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00015328, author = {大熊, 富季子 and Okuma, Tokiko}, month = {May}, note = {application/pdf, 本研究では、英語を母語とする日本語学習者が、日本語の数量詞の位置と解釈を正しく習得できることを実験を通して明らかにした。この結果は、フランス語の数量詞の位置と解釈を調べた先行研究(Dekydspotter et al.,2001)に続き、第二言語習得の初期には母語転移が見られるものの最終的には第二言語の母語話者同様の文法知識の習得が可能であるとするFull Transfer Full Access仮説(Schwartz and Sprouse 1996)を支持している。, This study presented an empirical finding which suggests that L1 English speakers of L2 Japanese can acquire the interpretation of Japanese numeral quantifiers. Following Dekydtspotter et al.(2001) which investigated the interpretation of French numeral quantifiers, the present study provides evidence for the Full Transfer Full Access Hypothesis (Schwartz and Sprouse 1996),suggesting that L2 learners can overcome initial L1 transfer and finally acquire L2 properties that do not exist in their L1s., 2018年度~2020年度科学研究費補助金(若手研究)研究成果報告書, 18K12449}, title = {日本語の数量詞を外国語として習得する際の実証的研究}, year = {2021}, yomi = {オオクマ, トキコ} }