@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00006929, author = {南, 学 and MINAMI, Manabu}, journal = {三重大学教養教育機構研究紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本研究では、最も興味深かった授業と最も楽しかった授業を挙げさせ、それらの科目の属性と授業満足度を測定し、両授業の比較を行った。結果は、<楽しい>授業では単位がとれたとする者が多くなった。また、授業満足度では、<楽しい>授業では「内容」や「コミュニケーション」が高く評価される傾向が見出され、アクティブ・ラーニングなどの手法の効果が示唆された。, This study examined the differences between the most interesting class and the most fun class in terms of attributes and level of satisfaction. The results revealed the most interesting class yielded a higher number of students that passed the class and received credit. Concerning class satisfaction, the most interesting class was well evaluated for the factors of “content” and “communication”. These results suggest the effectiveness of the methods of active learning.}, pages = {17--22}, title = {<論説> 興味深い授業と楽しい授業の授業満足度は異なるのか}, volume = {1}, year = {2016} }