@article{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00006931, author = {下村, 智子 and SHIMOMURA, Tomoko}, journal = {三重大学教養教育機構研究紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本稿は、アルバータ州で現在進められている教育改革の基盤ともなっている『教育の新たな息吹:アルバータ市民との対話(Inspiring Education : A Dialogue with Albertans)』について、その背景と過程、2030年のアルバータ市民像の構築と実現のための政策転換とその原理、行政への提言という3つの点からその要約を行ったものである。本報告書は、その作成の段階において、3,807人の多様な民族的・文化的・社会的背景を持つ市民との対話を行い、その結果に基づき2030年の「教育を受けたアルバータ市民(successfully educated Albertan)」として、「思考し続ける市民(Engaged Thinker)」「道徳的な市民(Ethical Citizen)」「企業家精神を持った市民(Entrepreneurial Spirit)」という3つの市民像とそのような市民を育成するための原理として「機会」「公平性」「市民性」「選択」「多様性」そして「卓越性」が構築された。これらの原理に基づき、描かれた教育への展望を実現するために採られるべき政策転換の方向性について、「教育に焦点を当てた」「学習者中心」の「コンピテンシーの育成」と「知識の創造と共有を支援する技術の活用」を目指した教育政策の方向性が示された。このような教育政策の転換を実現させるためには、細かな規則に基づいた政策から原理に基づいた(principal-based)政策への転換、固定化された運営上の組織から幅広いガバナンス・チーム(Governance Teams)への転換、中央から地域主導(Local Direction)への転換、そして官僚制へのアカウンタビリティから卓越した学習のためのアカウンタビリティ(Accountability for Learning Excellence)への転換という4つの観点が示された。2030年の教育は、誰にでも適応できるいわゆる「フリーサイズ」のものではなく、コミュニティの価値や個別のニーズが反映されたものでなくてはならない。また、それを実現するためには、評価、教師教育など、多岐にわたる政策転換が必要とされることも強調されている。, This paper is a summary of Inspiring Education: A Dialogue with Albertans, the Steering Committee Report to the Honorable Dave Hancock, Ministry of Education, Government of Alberta, Canada. This is a significant report in terms of the impact on the ongoing educational discussion in Alberta. The vision and guiding principles drawn in this report are embedded in the Student Learning Ministerial Order for an inclusive Kindergarten to Grade 12 education and other ongoing initiatives, such as Curriculum Redesign, Task Force for Teaching Excellence and Class Size is Important, are based on this legislation and vision presented in Inspiring Education. To articulate Albertans’ vision for education, a variety of processes were conducted and 3,807 people were involved in personal or community conversations, a provincial forum and online conversations. This input from Albertans is the foundation for this document and their ideas and values, including those who are urban, rural and Aboriginal, as well as those who are gifted, are reflected. The vision of successfully educated Albertans in 2030 is summarized in “the Three E’s”: “Engaged Thinker”, “Ethical Citizen” and “Entrepreneurial Spirit”. There are six core values, which are opportunity, fairness, citizenship, choice, diversity and excellence,that should be expressed in every decision related to teaching and learning. To educate learners with the Three E’s, education must develop competencies, such as: know how to learn, think critically, identify and solve problems, manage information, innovate, create opportunities, apply multiple literacies, communicate well and cooperate with others, demonstrate global and cultural understanding and identify and apply career and life skills. To realize this vision of education, this report identified the following guiding principles for educational shifts: learner-centred, shared response and accountability for results, engaged communities, inclusive and equitable access, response and flexible approach, sustainable and efficient use of resources, and innovation to promote and strive for excellence.}, pages = {29--36}, title = {<研究ノート> アルバータ州における教育政策の転換への提言 : 『教育の新たな息吹:アルバータ市民との対話(Inspiring Education : A Dialogue with Albertans)』に着目して}, volume = {1}, year = {2016} }