@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00007411, author = {高瀬, 瑛子 and TAKASE, YOKO and 脇田, 裕久 and WAKITA, HIROHISA and 八木, 規夫 and YAGI, NORIO and 森川, 孝太朗 and MORIKAWA, KOTARO and 森下, 修次 and MORISITA, SHUJI and 星合, 智美 and HOSHIAI, TOMOMI}, month = {May}, note = {application/pdf, 本研究ではピアノ打鍵コントロール学習プログラムを開発するために練習用補助器具を用いて,被験者18名による実験2回とアンケート調査を行った.指導後の結果を参考にして,演奏運動図形を付した同音反復学習に基づいた打鍵コントロールのための補助器具を活用する学習教材が提起された.同時に,音楽的な響きを意識しながら打鍵を学習する教材として,初心者にも活用できる可能性が見出せた., This study describes two experiments carried out on 18 subjects for the purpose of developing programs of learning piano touch control with the use of auxiliary tools designed for practicing piano, and shows the results of the questionnaire they were asked to fill in about the improvement of their piano touch control. Results of the experiments led to the development of learning materials which utilize auxiliary tools for piano touch control, based on the repeated practice of the same notes with the movement figure of performance ― ""choreography of piano playing"". The materials were found useful for beginners when they learn piano touch with awareness of musical expression., 2009年度~2012年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 21530982}, title = {練習用補助器具を用いた打鍵コントロール学習プログラム・教材の開発}, year = {2013} }