@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00007413, author = {南, 学 and MINAMI, MANABU and 中西, 良文 and NAKANISHI, YOSHIFUMI}, month = {Apr}, note = {application/pdf, 近年社会的に育成が求められているクリティカルシンキング能力を高めるための教材を開発した。この教材は、ゲーミングの手法を用いており、参加者がよりよいクリティカルシンキングをおこなうことで得点が高まるというルールの実践型ゲームである。開発した教材の効果を検証するため、2つの実験をおこない、ゲーム終了後に、クリティカルシンキング志向性とクリティカルシンキングをする者に対するイメージが向上することが見出された。, In this study, the author created a game material to provide students opportunity to exercise critical thinking. This material can stimulate participents to think critically in a meaningful way while they compete each other in the game.The author investigated two experiments to examine the effectiveness of newly-created game material in teaching critical thinking. The study shows the effectiveness of that material, in that it can cultivate in students positive attitudes towards critical thinking and positive images for good critical thinkers., 2010年度~2012年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 22500883}, title = {初等中等教育におけるクリティカルシンキングを促すゲーミング教材の開発と評価}, year = {2013} }