@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00007420, author = {須曽野, 仁志 and Susono, Hitoshi and 下村, 勉 and Shimomura, Tsutomu}, month = {Jun}, note = {application/pdf, 学習者が自分自身へ宛てた手紙をデジタルストーリーテリング(digital storytelling、略称「DST」)で表現する授業設計及び実践にとり組んだ。具体的に、大学生を対象とした実践は三重大学教育学部授業で、中学生対象の実践は三重県志摩市立浜島中学校で行われた。学習者が授業でDST制作にとり組んだ感想を質的分析し、授業デザインのためのコメントをカテゴリー化した。さらに、授業実践を通じて、手紙形式のDSTは人に伝える言語活動を充実するために有効であり、「自分への手紙」をテーマに設定することが学習者自身の生き方を内省することにつながることが明らかになった。, In this project learners create digital stories that they send a letter to past or future themselves. After designing how digital storytelling is used in college and middle schools, college students created digital stories on the theme ""A letter to future/past myself"" at Mie Univ.. Also middle students produced digital stories on various themes at Hamajima middle school in Shima city. The comments by the students were analyzed and categorized to design a digital storytelling class. Digital storytelling is effective to reflect on what learners have lived and learned. And Digital storytelling can be used to improve language activities for K-16 students., 2011年度~2013年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 23501144}, title = {言語活動の充実と生き方学習につなげるデジタルストーリーテリング手紙制作と授業設計}, year = {2014} }