@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00007421, author = {伊藤, 信成 and ITOH, Nobunari and 山縣, 朋彦 and YAMAGATA, Tomohiko and 浜部, 勝 and HAMABE, Masaru and 西浦, 慎悟 and NISHIURA, Shingo and 三戸, 洋之 and MITO, Hiroyuki}, month = {May}, note = {application/pdf, 天文学に興味を持つ高校生が多い一方で、高校で天文学を学ぶ教科である地学の履修率は低い水準で推移しています。このため天文学に興味を持っていても高校で系統的に学べない状況となっています。本研究では、天文学に興味を持つ高校生が自主的に学習・実習を進めることができる体験型教材を開発しました。この教材はWeb公開を行います。これにより、学校で地学が開講されていない高校生であっても天文学研究に触れる機会を増やすことができるものと考えています。, High school students who are interested in astronomy have little opportunity to study astronomy in depth because earth science courses of which astronomy is categorized as a part are little taken in high school. We have developed self-directed learning materials for modern astronomy to improve such conditions. Students could learn astronomical data analysis experimentally for various astronomical objects such as stars, star clusters, nebulae, and galaxies using our materials. These materials are opened on the web and anyone can access them anytime and anywhere. Our materials will provide high school students more opportunities for experiencing astronomical data analysis., 2011年度~2013年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 23501014}, title = {天文分野を対象とした自主学習型解析体験教材の開発}, year = {2014} }