@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00007426, author = {織田, 泰幸 and ODA, Yasuyuki}, month = {Jun}, note = {application/pdf, 本研究の目的は,北米における「専門職の学習共同体」としての学校の特徴を明らかにすることである。本研究の成果は,以下の3点である。第一に「専門職の学習共同体」の先駆的な研究の特徴および意義と課題を明らかにした。第二に,「専門職の学習共同体」の基盤的研究(「同僚性」の研究、「教師の職場」研究、「教授・学習の文脈」に関する研究)の特徴を明らかにした。第三に,テキサス州オースティン市における「専門職の学習共同体」の事例校の参与観察を通じて,その特徴の一端を明らかにした。, The purpose of this study is to examine and demonstrate the characteristic of schools as professional learning communities in North America. To accomplish this purpose, I conducted 1. literature review of pioneering works of professional learning communities, 2. literature review of foundational works of professional learning communities (collegiality, teacher's workplace, contexts that matters for teaching & learning), 3. Case studies of professional learning communities in Austin TX. Based on these research examinations and results, theoretical significance and challenges about schools as professional learning communities are examined and demonstrated., 2012年度~2014年度科学研究費補助金(若手研究(B))研究成果報告書, 24730655}, title = {「専門職の学習共同体」としての学校に関する基礎的研究}, year = {2015} }