@techreport{oai:mie-u.repo.nii.ac.jp:00007427, author = {松岡, 守 and MATSUOKA, Mamoru}, month = {May}, note = {application/pdf, 既製のキットを単に組み立てるのではなく,自ら工夫,製作,改良を行うことは技術教育上も,それに続く知的財産に関する教育上も有効であり,そのために効率的に改良が行える教材を開発した。また学習過程における模倣と創造の関係性に関する調査,検討を行った。日中で共通に利用できる知的財産に関する教材を開発した。中国,米国,韓国について知財教育の状況の調査を行った。日中については子どもたちの知的財産に関する知識,意識のアンケート調査を行い,比較した。米国だけでなく,中国,韓国も知的財産教育にかなり力を入れている。日本においても対応が必要である。, It is effective for both technology education as well as intellectual property education that students devise something, fabricate and improve them, rather than simply assemble ready-made kits. For this purpose, an effective teaching material was developed. The survey on the relation between imitation and creation in learning process was also examined. The teaching material which can be used in both Japan and China was developed. The status of intellectual property education was examined in China, the United Stetes, and Korea. The knowledge and awareness of intellectual property was examined for students in Japan and China. Not only the United States, but China and Korea considerably promote intellectual property education. Also it needs to be addressed in Japan., 2012年度~2014年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, 24531115}, title = {改良活動に力点を置いた技術/知財教育手法の開発}, year = {2015} }