本稿は, 三重大学教育学部日本語教育コース科目「人開発達実地研究V」において行った,多文化共生をテーマにした小学校クラブ活動企画とその実践について報告するものである.授業では,留学生と日本人学生がともに履修し,協働的学習が行われている.本稿では,日本人学生と留学生のうち,後者の留学生に焦点を当て,14名のレポートを通し,(1)大学の国際化,(2)地域における多文化共生,(3)学校現場における国際教育の促進の3点から,本取り組みの意義と貢献について考察する.
This article is report on planning and practice of activities in elementary school on multiculturalism. A collaborative learning lesson with both foreign and Japanese students was conducted as part of a subject titled “Practical Study of School Education V” of the Japanese Language Education Course in Mie University Faculty of Education. In the articlewe summarized 14reports form the participating foreign students and examined the value and contributions of this lesson, to three major topics of: (1) Globalization in higher education, (2) Multiculturalism in the community, and (3) Facilitation of international education in schools.
雑誌名
三重大学高等教育研究
雑誌名(英)
Mie University Journal of Studies on Higher Education