ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 30 大学院医学系研究科・医学部
  2. 30K 科研費報告書
  3. 2020年度

神経難病のコミュニケーション支援に関する短期体験教育方法の開発

http://hdl.handle.net/10076/00020106
http://hdl.handle.net/10076/00020106
91a9b834-ab0e-4657-9728-002c6914c49e
名前 / ファイル ライセンス アクション
2021RP0022.pdf 2021RP0022 (225.8 kB)
Item type 報告書 / Research Paper(1)
公開日 2022-01-19
タイトル
タイトル 神経難病のコミュニケーション支援に関する短期体験教育方法の開発
言語 ja
タイトル
タイトル study to develop a half-day education program for healthcare students on communication support for people with neurodegenerative disorders
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 神経難病
キーワード
主題Scheme Other
主題 筋萎縮性側索硬化症
キーワード
主題Scheme Other
主題 拡大・代替コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 医療系学部学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育プログラム
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者 成田, 有吾

× 成田, 有吾

ja 成田, 有吾

ja-Kana ナリタ, ユウゴ

en Narita, Yugo

Search repository
井村, 保

× 井村, 保

ja 井村, 保

ja-Kana イムラ, タモツ

en Imura, Tamotsu

Search repository
田中, 優司

× 田中, 優司

ja 田中, 優司

ja-Kana タナカ, ユウジ

en Tanaka, Yuji

Search repository
中井, 三智子

× 中井, 三智子

ja 中井, 三智子

ja-Kana ナカイ, ミチコ

en Nakai, Michiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 医療系学生を対象に「神経筋疾患患者に対するコミュニケーション機器導入支援ガイドブック」に準拠した6時間の拡大・代替コミュニケーション(AAC)支援教育プログラムを作成し、6か月の間隔をおき同一内容を2回受講させた。初受講群と既受講群間でプレテスト/ポストテスト、各AACによる実習5分間の伝達文字数、各AAC使用の主観的負担感等を比較した。既受講群ではプレテスト値、および文字盤、口文字、速度調整後の意思伝達装置の5分間の伝達文字数が高かった。既受講群では目の負担が軽減されていた。今回作成した半日間の教育プログラムによるコミュニケーション支援に関する一定の知識・技術の6か月間の保持が確認された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The use of augmentative and alternative communication (AAC) requires ongoing support from healthcare teams. A short-term education program with lectures and AAC practice on amyotrophic lateral sclerosis communication support was developed for undergraduate students in multiple healthcare disciplines and was examined its effect and retention. Participants (n=58) completed the program twice, at half-yearly intervals. The effects were evaluted on 'Beginners' and 'Experienced' students using pre-test/post-test scores, the number of letters transmitted by each AAC for 5 minutes, subjective burden of using AAC, and free-text comments. The pre-test scores at the second attendance were better than at the first attendance. The number of letters was higher in the Experienced than in the Beginners. Text-mining showed that 'eyestrain' was lower in the Experienced. This study demonstrated that students retained some knowledge and skills after the program.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2017年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書
書誌情報
発行日 2020-05-15
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学
出版者(ヨミ)
ミエダイガク
科研費番号
内容記述タイプ Other
内容記述 17K08914
資源タイプ(三重大)
Kaken / 科研費報告書
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 14:28:51.926493
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3