ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20C 紀要
  3. 三重大学教育学部研究紀要. 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践
  4. 69 (2018)

「社会への開かれ」の諸相 ― シティズンシップ教育における「社会化」という視点から ―

http://hdl.handle.net/10076/00017458
http://hdl.handle.net/10076/00017458
6bec9370-c088-4a0d-93e6-8c432675e848
名前 / ファイル ライセンス アクション
20C18261.pdf 20C18261 (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-01-18
タイトル
タイトル 「社会への開かれ」の諸相 ― シティズンシップ教育における「社会化」という視点から ―
言語 ja
タイトル
タイトル Aspects of “Openness toward Society” -A Critique of “Socialization” in Citizenship Education-
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会への開かれ
キーワード
主題Scheme Other
主題 シティズンシップ教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 「社会化」
キーワード
主題Scheme Other
主題 「主体化」
キーワード
主題Scheme Other
主題 ビースタ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 伊藤, 敏子

× 伊藤, 敏子

ja 伊藤, 敏子

ja-Kana イトウ, トシコ

en ITO, Toshiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The new Japanese Curriculum Guidelines, which the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology announced in March 2017, aim for a “curriculum that is open toward society” so that the rising generation may adapt to changing circumstances. It is widely accepted that “openness toward society” has been a central goal of citizenship education throughout the world since the 1990s. Gert J. J. Biesta points out that citizenship education today excessively leans toward “socialization”, thereby impeding “subjectification”. According to Biesta, citizenship education without “subjectification” forces students everywhere to adapt to the social status quo while preventing them from adopting a critical attitude toward it. What is the present state of balance between “socialization” and “subjectification” in Japan? This paper examines recent trends in this country's citizenship education, looking at the subject “Human Beings and Society” that has been newly added to high school curricula in Tokyo. The new subject obviously attaches importance to socialization, but it does not exclude the aspect of societal change, especially in the context of “political literacy”. This state is attributable to the circumstance that the age of suffrage was lowered from twenty to eighteen last year. However, diversity and dissent, the essentials of “subjectification”, remain marginalized.
書誌情報 三重大学教育学部研究紀要. 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践
en : BULLETIN OF THE FACULTY OF EDUCATION MIE UNIVERSITY. Natural Science,Humanities,Social Science,Education,Educational Practice

巻 69, p. 157-165, 発行日 2018-01-04
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-2419
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12097333
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学教育学部
出版者(ヨミ)
値 ミエダイガクキョウイクガクブ
資源タイプ(三重大)
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 16:35:58.754228
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3