WEKO3
アイテム
「社会への開かれ」の諸相 ― シティズンシップ教育における「社会化」という視点から ―
http://hdl.handle.net/10076/00017458
http://hdl.handle.net/10076/000174586bec9370-c088-4a0d-93e6-8c432675e848
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-01-18 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 「社会への開かれ」の諸相 ― シティズンシップ教育における「社会化」という視点から ― | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Aspects of “Openness toward Society” -A Critique of “Socialization” in Citizenship Education- | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会への開かれ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | シティズンシップ教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 「社会化」 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 「主体化」 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ビースタ | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
伊藤, 敏子
× 伊藤, 敏子
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The new Japanese Curriculum Guidelines, which the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology announced in March 2017, aim for a “curriculum that is open toward society” so that the rising generation may adapt to changing circumstances. It is widely accepted that “openness toward society” has been a central goal of citizenship education throughout the world since the 1990s. Gert J. J. Biesta points out that citizenship education today excessively leans toward “socialization”, thereby impeding “subjectification”. According to Biesta, citizenship education without “subjectification” forces students everywhere to adapt to the social status quo while preventing them from adopting a critical attitude toward it. What is the present state of balance between “socialization” and “subjectification” in Japan? This paper examines recent trends in this country's citizenship education, looking at the subject “Human Beings and Society” that has been newly added to high school curricula in Tokyo. The new subject obviously attaches importance to socialization, but it does not exclude the aspect of societal change, especially in the context of “political literacy”. This state is attributable to the circumstance that the age of suffrage was lowered from twenty to eighteen last year. However, diversity and dissent, the essentials of “subjectification”, remain marginalized. | |||||||||||
書誌情報 |
三重大学教育学部研究紀要. 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践 en : BULLETIN OF THE FACULTY OF EDUCATION MIE UNIVERSITY. Natural Science,Humanities,Social Science,Education,Educational Practice 巻 69, p. 157-165, 発行日 2018-01-04 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1880-2419 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12097333 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 三重大学教育学部 | |||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||
値 | ミエダイガクキョウイクガクブ | |||||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||||
値 | Departmental Bulletin Paper / 紀要論文 |