WEKO3
アイテム
授業実践力を高める教育実習を基盤とした教職実践演習 - 協働的な学びによる授業の改善と実践を通して -
http://hdl.handle.net/10076/00017575
http://hdl.handle.net/10076/000175757dbdc41b-da35-4b54-b761-930da3f2b5a5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-03-28 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 授業実践力を高める教育実習を基盤とした教職実践演習 - 協働的な学びによる授業の改善と実践を通して - | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Practice-teaching-based “Seminar on educational practice” to enhance practical teaching skills among student teachers : Improving and implementing teaching plans through collaboration | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 教職実践演習 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 授業実践力 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 教育実習 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 改善授業 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 共同的な学び | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Seminar on educational practice | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | practical teaching skills | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | student teaching | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | improved teaching plan | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | collaboration learning | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
永田, 成文
× 永田, 成文
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 2013年度の社会科教育コース(幼・小)を対象とした教職実践演習では,教育実習で実施した授業を改善し,学生が協力校において授業を実施した.本研究の目的は,授業実践カを高めるという視点から,教育実習を基盤とした教職実践演習の有効性を検証することである.まず, 3年次に社会科教育コースの学生の1人が教育実習で実施した授業を取り上げ,それをもとに9名の受講生は,主な教材や学習過程を変えない範囲で指導案を改善した.次に,改善した指導案を発表し,その内容から4チームをつくり,チームで話し合って一つの指導案にまとめた.さらに,チームごとに模擬授業を行い,よりよい授業となるように学生同士で討論した.協力校において授業を実践後,学生は協力校の教員から授業に対するアドバイスを受けた.アンケートや振り返りシートの結果から,協働的な学びによる授業の改善と実践を通した教育英習を基盤とした教職実践演習は,学生の授業実践力をさらに高めることが明らかになった. | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In the “Seminar on educational practice” for social studies(kindergarten and elementary level), in 2013, student teachers improved upon the teaching plan made by practice-teaching and implemented it in a cooperative school. The purpose of this research is to confirm whether the proposed “Seminar on educational practice” based on student teaching does enhance the practical teaching skills of student teachers. The teaching plan for social studies created by one of the student teachers implemented in the third year of university was improved upon by nine student teachers without changing the main teaching materials or the learning processes. Next, each student teacher proposed an improvement to the teaching plan, and based on the content of each of their plans, they were divided into four teams. After mutual discussions within each team, the student teachers created a single plan for each team based on the features of their individual plans. Each team performed simulation teaching after which the nine student teachers debated among themselves to further improve their teaching plans. Finally, after implementing the improved teaching plans in the cooperative school, the students got the classroom teacher's advice on improving their practice. The responses to the questionnaire and worksheet clearly showed that the “Seminar on educational practice” based on student teaching enhanced students' practical skills in teaching, allowed them to cultivate their teaching skills, and promoted flexible approaches toward teaching. | |||||||||||
書誌情報 |
三重大学高等教育研究 en : Mie University Journal of Studies on Higher Education 巻 24, p. 55-64, 発行日 2018-02 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2432-5244 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12873728 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 三重大学地域人材教育開発機構 | |||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||
値 | ミエダイガクチイキジンザイキョウイクカイハツキコウ | |||||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||||
値 | Departmental Bulletin Paper / 紀要論文 |