ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20K 科研費報告書
  3. 2021年度

小中学校における日本型STEM教育のためのユニットプランナー作成と授業モデル開発

http://hdl.handle.net/10076/00020869
http://hdl.handle.net/10076/00020869
1a9421c1-3908-4fdd-a289-2f9be948a710
名前 / ファイル ライセンス アクション
2022RP0010.pdf 2022RP0010 (96.2 kB)
Item type 報告書 / Research Paper(1)
公開日 2022-11-22
タイトル
タイトル 小中学校における日本型STEM教育のためのユニットプランナー作成と授業モデル開発
言語 ja
タイトル
タイトル Unit planning and lesson model for Japanese-style STEM education in elementary and junior high schools
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 STEM教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 PBL
キーワード
主題Scheme Other
主題 ICT
キーワード
主題Scheme Other
主題 ユニットプラナー
キーワード
主題Scheme Other
主題 教科横断
キーワード
主題Scheme Other
主題 シミュレーション実験
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者 後藤, 太一郎

× 後藤, 太一郎

ja 後藤, 太一郎

ja-Kana ゴトウ, タイチロウ

en Goto, Taichiro

Search repository
中西, 康雅

× 中西, 康雅

ja 中西, 康雅

ja-Kana ナカニシ, ヤスマサ

en Nakanishi, Yasumasa

Search repository
松本, 金矢

× 松本, 金矢

ja 松本, 金矢

ja-Kana マツモト, キンヤ

en Matsumoto, Kin'ya

Search repository
荻原, 彰

× 荻原, 彰

ja 荻原, 彰

ja-Kana オギハラ, アキラ

en Ogihara, Akira

Search repository
國仲, 寛人

× 國仲, 寛人

ja 國仲, 寛人

ja-Kana クニナカ, ヒロト

en Kuninaka, Hiroto

Search repository
佐藤, 年明

× 佐藤, 年明

ja 佐藤, 年明

ja-Kana サトウ, トシアキ

en Satou, Toshiaki

Search repository
磯部, 由香

× 磯部, 由香

ja 磯部, 由香

ja-Kana イソベ, ユカ

en Isobe, Yuka

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、日本におけるSTEM教育として、理科で学ぶ基礎と、その応用面として技術・家庭を教科横断的に結びつける探究的な学習が、科学的思考と創造性を高めるために重要であることを明らかにすることを目的とした。9項目の教科横断的なユニットプランナー(単元指導案)を作成し、探究のテーマと指導案に基づいた実践を行った。中学校における問題解決型学習として、「明るい自転車のライトを開発しよう」や「切り花を長持ちさせるには」などは生徒が興味をもち理解を深めるものであり、既存の授業時間内に取り入れることが容易であった。これらの成果は、日本で導入が進みつつあるSTEM教育の実践に寄与することが期待される。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 As STEM education in Japan, science education should be cross curricular learning connecting technology and home economy. The purpose of this research is to clarify that inquiry learning of the cross curricular programs are important for enhancing scientific thinking and creativity of elementary and junior high school students. We focused on issues of manufacturing, health, and food, and we planned nine themes and put them into practice in the classroom. Nine themes were examined and planned, and we gave lessons about "making moving toys" in elementary school, "developing bright bicycle lights", "how to make cut flowers last longer", and simulation experiments in junior high schools, and "electrocardiogram measurement" in human body in high school. In each case, students were interested in the programs and understood of the contents of the course of study. The programs could be easily introduced into the class hours and would contribute to STEM education in Japan.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2018年度~2020年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書
書誌情報
発行日 2021-05-25
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学
出版者(ヨミ)
ミエダイガク
科研費番号
内容記述タイプ Other
内容記述 18K02571
資源タイプ(三重大)
Kaken / 科研費報告書
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 14:10:26.910561
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3