WEKO3
アイテム
医療チームの専門職連携協働を推進するための共感的相互理解モデルの開発
http://hdl.handle.net/10076/00020878
http://hdl.handle.net/10076/0002087836220afc-7af4-4bd9-a01f-e32e436e3d57
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-11-24 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 医療チームの専門職連携協働を推進するための共感的相互理解モデルの開発 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Development of an empathic mutual understanding model to promote professional collaboration of medical teams | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 専門職連携協働 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | チーム医療 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 葛藤 | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||||||||||
著者 |
林, 智子
× 林, 智子
× 井村, 香積
|
|||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | 医療現場でチーム医療を担う多職種専門職186名(看護師、管理栄養士、医師、薬剤師等)を対象にチーム医療に対する認識を調査した結果、専門職間の連携の課題として【専門職を尊重した連携の難しさ】【専門性を発揮する困難さ】【専門職間の意見の対立】【他職種の理解と尊重の不足】【専門職間の重なりへの対応不足】【医療チームの不安定な位置づけ】【対等でない関係性】が抽出された。 また、看護学校でカリキュラム運営に責任のある看護教員99名を対象にチーム医療教育に対する認識を調査した。その結果、チーム医療教育に対する必要性の認識は高いにもかかわらず、専門職連携教育への認識は低い実現可能性であることが示された。 | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | We investigated the perceptions of multidisciplinary professionals(nurses, dietitians, doctors, pharmacists, etc.) in team health care. As a result, as issues of cooperation among professionals, [difficulty of cooperation with respect for professionals][difficulty of demonstrating expertise] [conflict of opinions between professionals] [lack of understanding and respect of other occupations] [Insufficient response to overlap between professionals] [Unstable position of medical team] [Non-equal relationship] were extracted. We also surveyed 99 nursing teachers who are responsible for curriculum management at nursing schools about their perceptions of team medical education. As a result, it was shown that the perceptions of the need for team medical education is high, but the perceptions of multidisciplinary education is low. | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 2017年度~2020年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
発行日 2021-05-28 |
|||||||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 三重大学 | |||||||||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||||||||
ミエダイガク | ||||||||||||||||||
科研費番号 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 17K12115 | |||||||||||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||||||||||
Kaken / 科研費報告書 |