ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20K 科研費報告書
  3. 2018年度

教員養成型PBL教育における対話型事例シナリオの作成と評価方法の開発

http://hdl.handle.net/10076/00018872
http://hdl.handle.net/10076/00018872
8bcf77c6-40b9-41f6-b65e-e72d080a09ff
名前 / ファイル ライセンス アクション
2019RP0015.pdf 2019RP0015 (193.2 kB)
Item type 報告書 / Research Paper(1)
公開日 2020-01-21
タイトル
タイトル 教員養成型PBL教育における対話型事例シナリオの作成と評価方法の開発
言語 ja
タイトル
タイトル Development of Dialogic Scenarios and Evaluation Methods for Problem-based Learning applied to Teacher Training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 PBL教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員養成PBL教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 PBL対話的事例シナリオ
キーワード
主題Scheme Other
主題 PBL教育評価
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員養成教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者 山田, 康彦

× 山田, 康彦

ja 山田, 康彦

ja-Kana ヤマダ, ヤスヒコ

en YAMADA, Yasuhiko

Search repository
中西, 康雅

× 中西, 康雅

ja 中西, 康雅

ja-Kana ナカニシ, ヤスマサ

en NAKANISHI, Yasumasa

Search repository
大日方, 真史

× 大日方, 真史

ja 大日方, 真史

ja-Kana オビナタ, マサフミ

en OBINATA, Masahumi

Search repository
森脇, 健夫

× 森脇, 健夫

ja 森脇, 健夫

ja-Kana モリワキ, タケオ

en MORIWAKI, Takeo

Search repository
根津, 知佳子

× 根津, 知佳子

ja 根津, 知佳子

ja-Kana ネズ, チカコ

en NEZU, Chikako

Search repository
守山, 紗弥加

× 守山, 紗弥加

ja 守山, 紗弥加

ja-Kana モリヤマ, サヤカ

en MORIYAMA, Sayaka

Search repository
赤木, 和重

× 赤木, 和重

ja 赤木, 和重

ja-Kana アカギ, カズシゲ

en AKAGI, Kazusige

Search repository
前原, 裕樹

× 前原, 裕樹

ja 前原, 裕樹

ja-Kana マエバラ, ユウキ

en MAEBARA, Yūki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教員養成型PBL (Problem-based Learning)教育における対話型事例シナリオ教育は、教育実践の中で直面する事象をシナリオにして学生に提示し、教員養成教育に必須の理論と実践を往還する能動的学習の核となりうる教育方法である。
本研究では、①対話的事例シナリオ教育の原理、シナリオの作成方法、授業方法を深化させ、②ルーブリックを活用した、その教育独自の評価方法を開発した。そして③これらの教育原理、教育方法、評価方法を組み込み、実践的に検証済みの質の高い事例シナリオ教材集を、教職に関する科目全領域で作成し、各種学会で発表すると同時に、報告書としてまとめた(平成30年7月公刊予定)。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Scenarios are often used as learning materials in Problem-based Learning. In teacher training the scenarios consist of the phenomena which teachers encounter in the schools. And the scenarios have to be devised to facilitate interactions with learners or between ones. Such dialogic scenarios are expected to organize the active relationship between theory and practice and to form the core of teacher training methods.
Our research made clear the details of the fundamental theories, the methods of making scenarios and of teaching for the learning through the dialogic scenarios in teacher training. And we created the new rubrics to evaluate the effects of that learning. Furthermore, we have developed the dialogic scenarios highly through putting them into practice. Finally we made a collection of the scenarios which covered every sort of subjects related to teacher teaching, presented the products at some conferences and publish them on July in 2018.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2015年度~2017年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書
書誌情報
発行日 2018-05-24
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学
出版者(ヨミ)
ミエダイガク
科研費番号
内容記述タイプ Other
内容記述 15K04496
資源タイプ(三重大)
Kaken / 科研費報告書
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 14:56:01.791596
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3