WEKO3
アイテム
教育学部「教育課程論Ⅰ」「教育課程論Ⅱ」において東日本大震災を学ぶ -「非当事者性」とどう向き合うか-
http://hdl.handle.net/10076/00016916
http://hdl.handle.net/10076/000169161ed184af-a4f1-40e1-94ee-82eb98ea2601
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-06-16 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 教育学部「教育課程論Ⅰ」「教育課程論Ⅱ」において東日本大震災を学ぶ -「非当事者性」とどう向き合うか- | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Studying on Great East Japan Earthquake in ‘Curriculum Theory I/II’ Held in Faculty of Education, Mie University | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 東日本大震災 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 教育課程論 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 非当事者性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自分事 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | The Great East Japan Earthquake | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Curriculum Theory | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | non-participation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | one’s own business | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
佐藤, 年明
× 佐藤, 年明
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 筆者が担当する教育学部専門科目(教職科目)の「教育課程論I」「教育課程論II」において2014年度前期以来東日本大震災から学ぶことを講義の全体テーマとしている.東日本大震災発生時に中学生であった教育学部生たちは震災について何らかの経験や記憶を持っているが,多くが東海地方出身であることもあって東日本大震災の記憶は風化しつつあり,震災について学べば学ぶほど自らの「非当事者性」を意識せざるを得ない場合が多い.本稿はこの壁をどう打ち破るのかを意識しながら行ってきた授業実践の記録と自己分析である. | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | I have been setting learning on The Great East Japan Earthquake as the main theme of my lecture CURRUCULUM THEORY I/II since the former semester of the school year 2014.Present students of our faculty were junior high students when the earthquake occurred and have some kind of experiences and memories of it. But many of them were born around the Tokai area which is so far from Tohoku and their memories of the earthquake have already faded away. So students inevitably become conscious of their non-participation on The Great East Japan Earthquake. This paper is the record and self analysis of my practice aiming to break the barrier of this non-participation. | |||||||||||
書誌情報 |
三重大学高等教育研究 en : Mie University Journal of Studies on Higher Education 巻 23, p. 25-36, 発行日 2017-03 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2432-5244 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12873728 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 三重大学地域人材教育開発機構 | |||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||
ミエダイガクチイキジンザイキョウイクカイハツキコウ | ||||||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||||
Departmental Bulletin Paper / 紀要論文 |