WEKO3
アイテム
探求の共同体を応用した小学校英語担当教員用オンライン研修コースの開発と実践
http://hdl.handle.net/10076/00020871
http://hdl.handle.net/10076/000208710a70bcfa-69ca-46e7-a118-2f64fea416f9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-11-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 探求の共同体を応用した小学校英語担当教員用オンライン研修コースの開発と実践 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Designing and Implementing Effective Online Workshop for Japanese Elementary School Teachers who Teach English | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ICT | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 小学校外国語 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 教員研修 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | オンライン | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 探求の学習共同体 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||||
著者 |
大野, 恵理
× 大野, 恵理
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究では、以下の4点を明らかにすることができた。(1)オンライン教員研修は、理論に結びついた実践のテーマにすることニーズがあること、(2)小学校教員が外国語を指導する上での喫緊の課題は「フォニックスの基礎知識や指導法」で、本研究ではフォニックスを中心に行った、(3)オンライン研修に参加した教員に、探求の学習共同体が成立するように自立学習とオンライン・グループワークを課し、全ての参加者がオンライン研修の全日程を修了することができた、(4)全ての参加者が、フォニックスの基礎知識や指導法を身に付けることができた。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Four research questions were answered in this research. Frist, Japanese elementary school teachers desired to learn practice in relation to theories. The online workshop, in which practice and theories was centered, was designed and implemented. Second, the foundational knowledge and teaching methods of phonics was the urgent matter for Japanese teachers who were not familiar with phonics. Phonics was newly added to the curriculum in 2020 and phonics must be taught at elementary schools in Japan. Third, twelve teachers who voluntarily participated in the online workshop in this research managed to form a community of inquiry. A combination of learning individually and in online groups functioned well to form a community of inquiry. Finally, all participants managed to completed the online course with a high satisfaction and acquired the foundational knowledge and teaching methods of phonics. | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 2018年度~2020年度科学研究費補助金(若手研究)研究成果報告書 | |||||||||||
書誌情報 |
発行日 2021-05-18 |
|||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 三重大学 | |||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||
ミエダイガク | ||||||||||||
科研費番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 18K18167 | |||||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||||
Kaken / 科研費報告書 |