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  1. 30 大学院医学系研究科・医学部
  2. 30C 紀要
  3. 三重看護学誌(Print edition: ISSN 1344-6983 Online edition: ISSN 2758-9811)
  4. 13 (2011)

看護師はどのように患者の立場に立って考えているのか

https://doi.org/10.69223/0000004609
https://doi.org/10.69223/0000004609
ef7a2c9b-a43d-4667-adb4-6741730ffb12
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA113538240130112.pdf AA113538240130112.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-05-27
タイトル
タイトル 看護師はどのように患者の立場に立って考えているのか
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 患者の立場に立つ
キーワード
主題Scheme Other
主題 思考方法
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護師
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護場面
キーワード
主題Scheme Other
主題 putting oneself in the patients perspective
キーワード
主題Scheme Other
主題 way of thinking
キーワード
主題Scheme Other
主題 nurse
キーワード
主題Scheme Other
主題 nursing scene
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.69223/0000004609
ID登録タイプ JaLC
著者 林, 智子

× 林, 智子

ja 林, 智子

en Hayashi, Tomoko

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,看護師が患者の立場に立って考える思考方法を明らかにすることを目的としている.看護師9名(平均年齢36.7±7.0歳)を対象に半構造化面接を実施した.まず,「患者の立場に立つとはどのようなことか」に対する回答から,【1.自分の視点からの想像】【2.患者の視点からの想像】【3.想像する内容】【4.患者の立場に立つことの要因】の4つのカテゴリーと11のサブカテゴリーが抽出された.また,「間食した糖尿病患者と看護師の対応場面(場面1)」に対する回答から,【5.自分の視点からの想像】【6.想像する内容】【7.患者の立場に立つことの要因】【8.場面の看護師の対応への否定的評価】【9.場面の看護師の対応への肯定的評価】の5つのカテゴリーと11のサブカテゴリーが抽出された.一方,「喉頭腫瘍患者と看護師の対応場面(場面2)」に対する回答から,【10.患者の視点からの想像】【11.患者の立場に立つことの要因】【12.場面の看護師の対応への否定的評価】【13.場面の看護師の対応への肯定的評価】の4つのカテゴリーと5つのサブカテゴリーが抽出された.さらに,患者の立場に立つ看護師の思考の特徴として,一貫して自己視点のみをとる看護師は1名いたが,他者視点のみはおらず,看護師の思考は場面や状況によって使い分けられる可能性が示唆される結果であった.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study was aimed to clarify the nurses ways of thinking in the patients perspective. Semi-structured interviews were held with nine nurses(mean age: 36.7±7.0 years). Analyses of their answers to the question What does it mean to put yourself in the patients perspective? identified four categories([1. imagination based on my views], [2. imagination based on the patients views], [3. the contents of imagination], and [4. factors for putting myself in the patients perspective])along with 11 subcategories. Likewise, their responses to the scene of a nurse responding to a diabetic patient who ate a snack between meals(Scene 1)gave rise to five categories([5. imagination based on my views], [6. the contents of imagination], [7. factors for putting myself in the patients perspective], [8. the positive evaluation for the nurses response], and [9. the negative evaluation for the nurses response])with 11 subcategories. On the other hand, their responses to the scene of a nurse treating a patient with a laryngeal tumor resulted in four categories([10. imagination based on the patients views], [11. factors for putting myself in the patients perspective], [12. the positive evaluation for the nurses response], and [13. the negative evaluation for the nurses response])with five subcategories. In addition, the nurses ways of thinking were grouped into two types, namely the personal view-based, patients view-based types, but no characteristic the nurses ways of thinking were identified.
言語 en
書誌情報 三重看護学誌

巻 13, p. 93-101, 発行日 2011-03-15
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1344-6983
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11353824
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 490
その他のタイトル
言語 en
値 How nurses empathize with patients
出版者
出版者 三重大学医学部看護学科
資源タイプ(三重大)
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
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Ver.1 2023-06-19 18:45:15.292954
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