WEKO3
アイテム
英語獲得初期における句構造:極小主義理論に基づく実証的研究
http://hdl.handle.net/10076/00017420
http://hdl.handle.net/10076/00017420b52af616-676f-4dbd-8f08-d349e959956c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-01-12 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 英語獲得初期における句構造:極小主義理論に基づく実証的研究 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Phrase Structure in Early Child English: A View from the Minimalist Program | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 母語獲得 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 普遍文法 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 極小主義 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||
著者 |
杉崎, 鉱司
× 杉崎, 鉱司
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究は、Chomsky (2012a,b)で展開されているyes/no疑問文の極小主義的統語分析を基に、英語獲得初期における幼児の句構造の性質を、自然発話コーパスの分析を通して明らかにした。より具体的には、英語を母語として獲得中の幼児の句構造においても、「主語が述部内に基底生成される」という性質が満たされているか否かを分析し、生得的な母語獲得のための仕組みである「普遍文法」(およびそれに課されるインターフェイス条件)の存在に対する英語獲得からの新たな証拠を提示した。それを通して、極小主義理論と母語獲得研究がいかに有機的に関連しうるかを実証的に示した。 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study addresses the question of whether early child English conforms to the VP-internal Subject Hypothesis. We first re-evaluate the evidence provided by Deprez & Pierce (1993) for the existence of VP-internal subject stage in the acquisition of English. Building on the syntactic analysis of the collocation why not? by Merchant (2006), we present evidence against D&P's assumption that children’s sentence-initial "no" is a marker for sentential negation. We then turn to Chomsky’s (2012a,b) minimalist analysis of subject-auxiliary inversion, and analyze children’s yes/no-questions based on that syntactic analysis. The results of our transcript analysis reveal that children acquiring English never produce any incorrect yes/no-question in which the most prominent element in the subject noun phrase undergoes inversion. This finding constitutes new piece of evidence that young children satisfy the requirement that subjects must first be merged internally to the predicate. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 2013年度~2015年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書 | |||||||||
書誌情報 |
発行日 2016-05-31 |
|||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 三重大学 | |||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||
ミエダイガク | ||||||||||
科研費番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 25370550 | |||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||
Kaken / 科研費報告書 |