WEKO3
アイテム
Using smartphones to detect and self-correct pronunciation in ESL classrooms of Japan
http://hdl.handle.net/10076/00018349
http://hdl.handle.net/10076/00018349c8eff9c5-067c-4167-88cb-dfb2cd17a912
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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2019BU0005.pdf (1.4 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2019-07-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Using smartphones to detect and self-correct pronunciation in ESL classrooms of Japan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
トゥラダール, アスタ
× トゥラダール, アスタ |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Pronunciation focused language learning enhances speaking and listening skills, so is viewed important in Japanese ESL classrooms. While debates about adopting an accent remain, the fi rst step is to learn communicable pronunciation. In our previous studies, we suggested that students’ ability to distinguish English and similar phonemes in their native language can be boosted by combining English and native words containing the target phoneme/s. This way, similar-yet-diff erent phonemes in English can be more distinguishable for ESL students, leading to improved pronunciation. In this study, thirty Japanese university students participated in tests using the voice-to-text feature in smartphones. Students fi rst recorded their pronunciation of word pairs then confi rmed the appearance of intended words, as text, in their smartphones. If a wrong word appeared, they could detect their own pronunciation error. They recorded 3 lists of word pairs containing 1) English-English words, 2) English-Japanese words, and 3) Borrowed words in Japanese-English words. Each list contained ten pairs of words with the target phoneme/s mistaken easily by any Japanese ESL students. A week after the initial test, students recorded the same words after a practice drill in an eff ort to pronounce correctly. The results showed that, for English-English word pairs, some phonemes improved greatly. For English-Japanese word pairs, some Japanese words did not appear correctly even after practice. For borrowed Japanese words, all words improved after the practice drill but the most improvement was seen for words written in Katakana. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 英語を第二言語として学ぶ際、母語に存在しない音を間違って聞き取り、発音することがしばしばある。発音を重視することでリスニングとスピーキングスキル向上につながりスムーズなコミュニケーションができやすい。そこで、母語と英語の類似した発音を聞き分け、自分の発音ミスを自覚し、正しい発音を身に着ける方法を探った。本稿では、日本語に存在しない音と似ているからこそ間違いやすい音を集め単語ペアを組み、日本の大学1年生30 名を対象にスマートフォンのアプリを使用した発音テストを実施した。単語ペアは「英語―英語」、「英語―日本語」、「英語―日本語の外来語」の三種類用意した。その結果、自分の発音がスマホに間違って記録されたことで間違い認識力が高まり、多くの場合は正しく発音することができた。そして、英語の黙字、長母音、重母音をより強調して発音練習する必要があることが分かった。一方、日本語では読み方が多いこと、つまり漢字の音読みと訓読みがあることは英語と違う点であるように見えても、アクセントによっては英語発音にも違いが生じることなど英語発音を学ぶ日本人学生にとっての難点のあることが分かった。スマホアプリを使用した言語学習方法は今後より発展が望めるであろう。 | |||||
書誌情報 |
三重大学教養教育院研究紀要 en : Bulletin of the college of liberal arts and sciences, Mie University 巻 4, p. 33-42, 発行日 2019-03-30 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2423–9011 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12884746 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | 第二言語学者におけるスマートフォンを利用した発音の自己修正の可能性 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 三重大学教養教育院 | |||||
出版者(ヨミ) | ||||||
値 | ミエダイガクキョウヨウキョウイクイン | |||||
資源タイプ(三重大) | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper / 紀要論文 |