ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20K 科研費報告書
  3. 2020年度

子どもの生活実践力育成に資する教師の教育実践力養成カリキュラムの開発

http://hdl.handle.net/10076/00020099
http://hdl.handle.net/10076/00020099
4bb9e048-3d96-4cd4-a1ef-0e9b069754c8
名前 / ファイル ライセンス アクション
2021RP0015.pdf 2021RP0015 (84.5 kB)
Item type 報告書 / Research Paper(1)
公開日 2022-01-19
タイトル
タイトル 子どもの生活実践力育成に資する教師の教育実践力養成カリキュラムの開発
言語 ja
タイトル
タイトル Development of teacher education curricula contributing to nurturing children's practical abilities for their life
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 カリキュラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学院
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活実践力
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育実践力
キーワード
主題Scheme Other
主題 生の営み
キーワード
主題Scheme Other
主題 ホリスティック教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者 林, 未和子

× 林, 未和子

ja 林, 未和子

ja-Kana ハヤシ, ミワコ

en Hayashi, Miwako

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、日本と北米と北欧4か国における小学校から大学・大学院までの教育の比較考察を通して、各国の特徴を踏まえた教師教育の在り方を検討し、教師の資質能力の向上に質するカリキュラムの提案を行った。米国では子どもの課題探求・解決のプロセスを明示したProject-based learning、カナダでは人間の全体性を重視したホリスティック教育の哲学思想、北欧では、大学・大学院修士課程を通じた教師教育の質的改善の取り組みが参考になった。
人間の生の営みに関する教育に焦点を当てると、各教科の枠組みや様々な学問分野を超えて、統合的な視点から体系的な教師教育カリキュラムが必要であることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study examines the model for teacher education considering characteristics of each country and develops the teacher education curricula which contribute to nurturing teachers' abilities and qualities. I found the following points important to develop teacher education curricula for undergraduate and Master's degree programs in Japan.
In the United States, Project-based Learning, which clarifies the process of exploring and solving the challenging projects for children, is useful. In Canada, philosophical thoughts of holistic education which emphasize the wholeness of human beings are insightful. In the Nordic countries, their attemp to improve the quality of teacher education curricula through the undergraduate and Master's degree programs is applicable.
It is suggested that well-organized teacher education curricula from a comprehensive viewpoint are needed which focus on human life education beyond the framework of each subject and various academic disciplines.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2016年度~2019年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書
書誌情報
発行日 2020-07-14
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学
出版者(ヨミ)
ミエダイガク
科研費番号
内容記述タイプ Other
内容記述 16K04759
資源タイプ(三重大)
Kaken / 科研費報告書
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 14:30:00.815996
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3