WEKO3
アイテム
生物学基礎教育としてのPBL「現代生物学の話題」の紹介
http://hdl.handle.net/10076/0002000156
http://hdl.handle.net/10076/0002000156d4df72b7-f518-4812-a647-43149dd0e123
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-11-06 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 生物学基礎教育としてのPBL「現代生物学の話題」の紹介 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A PBL Approach to 1st-year Education in Biology | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
福田,知子
× 福田,知子
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 生物学基礎教育におけるPBL 授業を紹介する。最新の生物学のニュース・話題を授業の題材とし、科学雑誌やインターネット上の科学ニュースを参考に準備する。学生は、4 つの候補の中から調べたいトピックを選択し、選択されたトピックごとにグループを作る。授業は2 回の授業を1 セットとする。トピックを選んだ後、1 回目の授業で発表する内容とストーリーを決め、2 回目の授業で発表を行う。発表は、学生によるプレゼンテーションの質、質問、および他の学生や教員から出された質問への回答によって評価する。この授業の特徴は、想定されるトピックの目標と比較するのではなく、具体的な目標を特定せず、学生が知りたいと思うことを尊重し、どのように説明・議論したかという観点からプレゼンテーションを評価することである。アンケートによると、学生の満足度、理解度、学習への関心は高く、学生や教員との対話や議論の機会の多さを評価する意見もあった。宿題は義務付けていなかったにも関わらず、プレゼンテーションの平均準備時間は各回1 ~ 2 時間/人であり、トピックに対する自分の興味に応じて勉強したことが示唆された。このように、初年次の生物学教育としての PBL 授業は、さまざまな専門科目の学生との共通教育として、また生物学の学生がアイデアや考え方を広げるための基礎教育として効果があると考えられる。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The present paper introduces a Problem-Based Learning (PBL) approach to 1st-year education in Biology. The problems to be investigated consisted of topics drawn from scientific journals and science news on the Internet. Each student selected one topic from a list of four candidates. The students were then grouped based on topic selected. The course proceeded with every two lessons functioning as one set. Each group discussed the problem and decided the contents and stories for presentation in the first lesson. In the second lesson, they gave a presentation which was evaluated based on quality of presentation, questions, and answers to the questions from other students and faculty. A key characteristic of this course is that it does not specify concrete goals in advance. Instead of making a comparison with a preconceived goal for each topic, this process respects the students’ own proposals on their topics of interest, and their presentations are evaluated based on how these matters are discussed. According to the questionnaire, the students’ satisfaction, comprehension, and interest in learning were high. Some students wrote that this course was interesting and valuable with many opportunities for dialogue and discussion among students and faculty. Although homework was not mandatory, average preparation time for each presentation as 1-2 hours per student, suggesting that the students studied according to their own interest in the topic. This type of PBL approach can be seen as an effective method for 1st-year biology as a general education course for students of various majors, and also as fundamental education for students who major in biology in expanding their ideas and ways of thinking. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 三重大学全学共通教育センター研究紀要 en : Bulletin of the center for general education, Mie University 巻 8, p. 29-38, 発行日 2023-03-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2758-5638 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12884746 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 三重大学高等教育デザイン・推進機構全学共通教育センター | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||
値 | ミエダイガクコウトウキョウイクデザイン・スイシンキコウゼンガクキョウツウキョウイクセンター | |||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
値 | Departmental Bulletin Paper / 紀要論文 |