ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20K 科研費報告書
  3. 2022年度

対話的事例シナリオを核とした教員養成カリキュラムの創造と評価方法の開発研究

http://hdl.handle.net/10076/0002000170
http://hdl.handle.net/10076/0002000170
3ec86db7-47d9-4f93-b372-a0391d9a77c7
名前 / ファイル ライセンス アクション
2023RP0005.pdf 2023RP0005.pdf (303 KB)
Item type 報告書 / Research Paper(1)
公開日 2023-12-11
タイトル
タイトル 対話的事例シナリオを核とした教員養成カリキュラムの創造と評価方法の開発研究
言語 ja
タイトル
タイトル Creation of Teacher-training Curriculum whose Core is Dialogic Scenarios and Development of its Evaluation Methods
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 PBL教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員養成教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 対話的事例シナリオ
キーワード
主題Scheme Other
主題 PBL教育評価
キーワード
主題Scheme Other
主題 コンセプトマップ
キーワード
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニ ング
キーワード
主題Scheme Other
主題 課題探求的学習
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者 山田, 康彦

× 山田, 康彦

ja 山田, 康彦

en YAMADA, Yasuhiko

Search repository
森脇, 健夫

× 森脇, 健夫

ja 森脇, 健夫

en MORIWAKI, Takeo

Search repository
根津, 知佳子

× 根津, 知佳子

ja 根津, 知佳子

en NEZU, Chikako

Search repository
赤木, 和重

× 赤木, 和重

ja 赤木, 和重

en AKAGI, Kazusige

Search repository
中西, 康雅

× 中西, 康雅

ja 中西, 康雅

en NAKANISHI, Yasumasa

Search repository
大日方, 真史

× 大日方, 真史

ja 大日方, 真史

en OBINATA, Masafumi

Search repository
守山, 紗弥加

× 守山, 紗弥加

ja 守山, 紗弥加

en MORIYAMA, Sayaka

Search repository
前原, 裕樹

× 前原, 裕樹

ja 前原, 裕樹

en MAEBARA, Yuki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、対話的事例シナリオを核としたPBL教育のカリキュラム開発と、その評価方法の開発研究の2つを行った。研究成果は、次の諸点である。
1)10科目の教員養成PBL対話的事例シナリオカリキュラムを開発し、ベストミックスとしては、[少数事例シナリオ核型][複数事例シナリオ配置型][2種類PBL配置型]の3タイプが存在することを解明した。
2)評価方法としては、コンセプトマップ評価の導入に成功し、①学習者自身の自己評価 、②指導者側から見た学習者理解と学習到達度の評価、 ③学習者の学習ツール、さらに④学習者の学習実感の醸成という多様な意義があることを明らかにした。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Problem or project based learning(PBL) isn’t leveraged in teacher training so much. But the interactive scenario education in PBL particularly plays an important role in that training. Because it advances students to cultivate practical abilities which connect educational theories to practices.
In this research we developed new curricula of 10 teacher training subjects, the cores of which were formed by the interactive scenarios. And we could show the three types of the most suitable curriculum. Besides we succeeded to introduce concept maps as the assessment method of PBL curricula. And we made its four significances clear. The assessment through the concept map has the significances that learners can assess themselves, that teachers can understand learners deeply and assess the degrees of achievements in their learning, that learners can use as the tools to learn, and that leaners can feel the result of learning for real.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2019年度~2021年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書
書誌情報
発行日 2022-05-18
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学
出版者(ヨミ)
ミエダイガク
科研費番号
内容記述タイプ Other
内容記述 19K02812
資源タイプ(三重大)
Kaken / 科研費報告書
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-12-11 05:56:06.861979
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3