WEKO3
アイテム
SDGsの達成に向けた小学校での教科横断的な森林環境教育プログラムの開発
http://hdl.handle.net/10076/0002000171
http://hdl.handle.net/10076/00020001715be4b439-fe3d-439f-aa9b-d275238e5ceb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-12-12 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | SDGsの達成に向けた小学校での教科横断的な森林環境教育プログラムの開発 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Development of the cross-curricular forest environmental education programs in elementary schools from the perspective of achieving the SDGs | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 森林環境教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 小学校 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | SDGs | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教材開発 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 授業 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||
著者 |
平山, 大輔
× 平山, 大輔
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究では、SDGsを念頭に置いた教科横断的な森林環境教育プログラムの開発を目標とし、学校内外の身近な場所の活用によって学習できる授業展開例および教材の作成と実践を行った。森林の多面的機能の一つとして森林の気候緩和機能を取り上げ、理科や社会科の学習内容と関連付けた授業展開例等を作成した。また、樹木の生態と人間生活の関わりを学習できる授業展開例等も作成した。それぞれについて小学校や教員研修等での実践を行い、アンケート等の結果から、これらは小学校での教科横断的な森林環境教育プログラムとして有効であることが示唆された。 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Cross-curricular forest environmental education programs in elementary schools were developed from the perspective of achieving the SDGs. The developed teaching programs and materials were practiced at elementary schools in Mie Prefecture for learning about the socially beneficial functions of forests. Furthermore, the teaching programs and materials were introduced to school teachers in the in-service trainings. The effectiveness of the programs was assessed by multiple-choice and open-ended questionnaires for students and teachers. The results of analyses of the questionnaire answers suggest that the cross-curricular programs and materials developed in this study have great potential for the forest environmental education in elementary schools. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 2019年度~2021年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書 | |||||||||
書誌情報 |
発行日 2022-05-18 |
|||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 三重大学 | |||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||
ミエダイガク | ||||||||||
科研費番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 19K02839 | |||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||
Kaken / 科研費報告書 |